10 oktober 2016 om 13:54
< 1 min lezen

Dyslexie bij allochtonen moeilijk vast te stellen

Volgens een woordvoerder van CBS lijkt dit erop te wijzen dat dyslexie bij allochtone leerlingen grotendeels genegeerd wordt, omdat volgens wetenschappers dyslexie bij alle bevolkingsgroepen in dezelfde mate voorkomt. De redenen voor het minder voorkomen van dyslexie bij allochtone kinderen kunnen divers zijn. Zo kan het zo zijn dat sommige ouders het verschijnsel dyslexie simpelweg niet kennen, denkt het CBS. 
 
De Groningse hoogleraar dyslexie Ben Maassen denkt dat de oorzaak eerder ligt in het feit dat het bij kinderen met een taalachterstand veel moeilijker vast te stellen is of ze dyslectisch zijn. Schooltesten geven hierin ook lang niet altijd uitsluitsel. Het is moeilijk om dyslexie te onderscheiden van lees-  en spellingsmoeilijkheden door taalachterstand. Een bijkomend probleem hierin is dat veel scholen inconsequent zijn in het doorsturen van leerlingen met een vermoeden van dyslexie naar een gespecialiseerd instituut. De ene school stuurt bijna geen leerlingen door, de andere juist wel.
 
Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor kinderen met dyslexie. Dit zou er volgens Maassen toe kunnen leiden dat er tussen gemeenten verschillen ontstaan hoe leerlingen geholpen worden. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Schoolkampen in de bossen van Austerlitz moeten improviseren vanwege probleemwolf Bram

    Vandaag om 11:51
    • Basisonderwijs

    Nieuwe basisscholen voor Driebergen, want oude gebouwen zijn niet meer geschikt voor onderwijs

    Vandaag om 11:29

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht