25 maart 2013 om 05:58
< 1 min lezen

Dove en slechthorende kinderen minder populair in de klas

Gedragswetenschapper Wolters onderzocht de sociale status van 155 dove en slechthorende leerlingen en vijftienhonderd horende jongeren in groep 8 en in de brugklas en tweede klas van het voortgezet onderwijs.

In het regulier onderwijs vormt de relatie met de leerkracht geen belemmering voor doven en slechthorenden. Wel ervaren dove en slechthorende kinderen vaker problemen met de acceptatie door horende klasgenoten of hun populariteit in de klas. De overgang van basisschool naar middelbare school is voor hen een grote uitdaging.

In groep 8 voelen de dove/slechthorende jongens zich vaker minder sociaal aanvaard in de klas dan horende klasgenoten, in de brugklas geldt dat juist voor de dove/slechthorende meisjes.

In het speciaal onderwijs is de relatie met de leerkracht het belangrijkst voor het welbevinden van dove en slechthorende leerlingen. Maar ook hier zou de acceptatie door klasgenoten beter kunnen.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Scholen hele dag gesloten vanwege brand bij afvalverwerkingsbedrijf Attero

    Vandaag om 09:54
    • Speciaal Onderwijs

    Steeds meer vrije scholen in Nederland

    Vandaag om 09:16

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland