25 maart 2013 om 05:58
< 1 min lezen

Dove en slechthorende kinderen minder populair in de klas

NIJMEGEN - Woensdagmiddag promoveert Nina Wolters aan de Radboud Universiteit Nijmegen op haar proefschrift Social participation of deaf youth in school. Uit haar dissertatie blijkt onder andere dat slechthorende leerlingen op de reguliere school minder populair zijn dan kinderen die goed kunnen horen. Daarover bericht de website van de Nijmeegse universiteit.

Gedragswetenschapper Wolters onderzocht de sociale status van 155 dove en slechthorende leerlingen en vijftienhonderd horende jongeren in groep 8 en in de brugklas en tweede klas van het voortgezet onderwijs.

In het regulier onderwijs vormt de relatie met de leerkracht geen belemmering voor doven en slechthorenden. Wel ervaren dove en slechthorende kinderen vaker problemen met de acceptatie door horende klasgenoten of hun populariteit in de klas. De overgang van basisschool naar middelbare school is voor hen een grote uitdaging.

In groep 8 voelen de dove/slechthorende jongens zich vaker minder sociaal aanvaard in de klas dan horende klasgenoten, in de brugklas geldt dat juist voor de dove/slechthorende meisjes.

In het speciaal onderwijs is de relatie met de leerkracht het belangrijkst voor het welbevinden van dove en slechthorende leerlingen. Maar ook hier zou de acceptatie door klasgenoten beter kunnen.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Lerarenopleidingen primair onderwijs besteden veel aandacht aan taal en rekenen

    Vandaag om 12:51
    • Basisonderwijs

    Leerlingen basisschool Het Spinnewiel vragen extra aandacht voor verkeersveiligheid

    Vandaag om 11:15

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland