Wel of geen surprises maken voor sinterklaasviering op middelbare school?
Het is alweer bijna tijd voor pakjesavond! Sinterklaas brengt voor zijn vertrek naar Spanje vaak nog een bezoek aan basisscholen. Op middelbare scholen wordt Sinterklaas ook nog wel gevierd, maar dan worden er meestal lootjes getrokken en surprises gemaakt. Als mentor vraag je je misschien af of je zoiets met je mentorklas moet organiseren. En is het dan wel zo verstandig om de scholieren surprises voor elkaar te laten maken? Wij zetten de voor- en nadelen voor je op een rij.
Het is afhankelijk van de school, de schoolregels en de schoolcultuur of een mentor ervoor kiest om surprises te maken. Het is een activiteit die de sociale vaardigheden van scholieren kan bevorderen. Ze kunnen elkaar na een aantal schoolmaanden nog beter leren kennen. De scholieren moeten zich inleven in een ander en nadenken over iets wat een ander leuk vindt. Aan de andere kant kan het ook spannend zijn en zorgen voor een competitie tussen scholieren. Want, wie heeft nu de mooiste verrassing?
Voordelen van surprises op school
- Het bevordert de sociale vaardigheden. Scholieren leren zich in te leven in een ander en iets moois te maken voor een klasgenoot. Daarnaast moeten ze ook nog bedenken wat ze voor de ander kopen als kleinigheidje.
- Surprises maken stimuleert de creativiteit van de scholieren.
- Het maken van surprises kan zorgen voor een feestelijke en positieve sfeer op school. En dat is rond Sinterklaas extra gezellig.
Nadelen van surprises op school
- Het maken van surprises kan erg stressvol zijn. Niet alleen voor de scholieren, maar ook voor de ouders. Er zitten misschien ook ouders tussen die zelf de surprises voor hun kinderen maken. Zeker als er weinig tijd is of scholieren weinig te besteden hebben, kan het maken van een surprise stressvol zijn.
- Scholieren kunnen prestatiedruk voelen, omdat ze de mooiste surprise willen maken.
- Sommige scholieren zijn helemaal niet creatief of handig als het om knutselen gaat. Waar sommige klasgenoten het heerlijk vinden om te knutselen, zal net die ene scholier het moeilijk vinden om iets te bedenken. Dat zorgt al voor veel stress en uiteindelijk minder plezier.
Hoe kan je als leraar het beste besluit maken?
Het is vooral handig om te weten wat de school over het maken van surprises en de Sinterklaasviering zegt. Sommige scholen hanteren namelijk andere regels voor feestdagen en de daaraan gekoppelde activiteiten. Denk ook zeker aan alternatieven, zoals een gezamenlijke kerstviering. Surprises zijn daarvoor niet nodig, eventueel een klein kerstcadeautje of het meenemen van lekkere hapjes. Een quiz of sportieve middag (pietengym) zijn ook nog gezellige opties.
Mocht je als docent toch besluiten om surprises te gaan maken met je mentorklas, richt je dan voornamelijk op het creatieve proces en het plezier dat de klas heeft. Leg de focus niet op het eindresultaat, zodat je leerlingen hiervan geen extra prestatiedruk ervaren.
Wat doe jij met je klas aan Sinterklaas? Maken jullie surprises, vieren jullie het niet of doen jullie totaal iets anders? Laat het ons vooral weten! Alvast een hele fijne Sinterklaasavond toegewenst!
Bronnen: MoodKids, Ouders.nl, Ouders & Onderwijs