Wat kunnen leraren doen bij twijfels over kindermishandeling?
In de klas zijn signalen van kindermishandeling soms moeilijk te zien. Daarom organiseert Driestar educatief woensdag 19 november een symposium voor juffen en meesters over onveilige thuissituaties. Dat meldt het Reformatorisch Dagblad.
Een leerling die plotseling, zonder verklaring van de ouders, afwezig is. Of een leerling die veel te laat op school komt, er bleek uitziet en zich terugtrekt in de klas. Voor een leraar zijn signalen van verwaarlozing of mishandeling niet gemakkelijk te zien. Maar, in elke schoolklas zit wel een kind dat slachtoffer is van mishandeling. Dat zijn ongeveer 119.000 kinderen in Nederland.
Niet meer alleen blauwe plekken
Wanneer moet een leraar extra opletten? Orthopedagoog-generalist bij Driestar educatief, Janna van Eldik-Verdoold, geeft aan dat je je leerlingen goed moet kennen. Aangezien mishandeling niet meer alleen blauwe plekken zijn, het gaat ook dieper. Bijvoorbeeld een kind dat altijd in dezelfde kleren naar school komt of geen middageten meeneemt.
Belangstelling
Een leraar kan als eerste vragen aan de leerling zelf hoe het gaat. Dan toon je belangstelling voor je leerling. Sommige leraren vinden het volgens de orthopedagoge lastig om met andere leraren of met de ouders te delen dat het met een leerling niet goed gaat. De leraar wil eerst weten of de vermoedens kloppen.
Veilig Thuis
Leraren kunnen bij Veilig Thuis advies vragen over hoe ze het gesprek met de ouders moeten aangaan. Tussen basisscholen en Veilig Thuis groeit de samenwerking. Vanuit het onderwijs kwamen de laatste jaren veel adviesvragen aan Veilig Thuis. In de eerste helft van 2025 was het totaalaantal adviesvragen 85.000. Daarvan kwamen er 8500 van een leraar of intern begeleider.