16 juni 2014 om 12:21
< 1 min lezen

Waarom je met lezen niet vroeg genoeg kunt beginnen

Meer lezen heeft een bewezen positief effect op leesmotivatie, woordenschat, spelling, grammatica, begrijpend lezen en schrijven. Expert leesbevordering Kees Broekhof heeft in diverse brochures van Kunst van Lezen dit effect behandeld aan de hand van (inter)nationaalonderzoek. Op strategische conferenties van Kunst van Lezen geeft hij regelmatig presentaties over de relatie tussen voor(lezen) en taalontwikkeling. Vanwege de vele positieve reacties op deze presentaties zijn ze in de vorm van een gefilmd college openbaar gemaakt.

Kees legt uit waarom je bij kinderen niet vroeg genoeg met lezen kunt beginnen. Via woordenschat en diepe woordkennis komt hij uit bij het belang van goede monitoring via de Monitor de Bibliotheek op school. Het boek ‘Het Akropolis Genootschap en de slag om bladzijde 37’ van Tosca Menten speelt daarbij een belangrijke rol. Want dat boek is een perfect voorbeeld van hoe je op speelse wijze de woordenschat van kinderen vergroot en meerder facetten van een woord gebruikt om die diepere woordkennis te ontwikkelen. Tot slot vertel hij hoe je als leerkracht zorgt voor meer integrale taalstimulering in de les: zelf meer boeken lezen en andere werkvormen gebruiken die een natuurlijker gesprek over boeken mogelijk maken!
Een must-see voor leerkrachten en directeuren.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Basisonderwijs

    Leerlingen vragen aandacht voor meer creatieve vakken in het basisonderwijs

    Gisteren om 14:14
    • Basisonderwijs

    Nationaal Schoolontbijt laat 300.000 leerlingen op school ontbijten

    Gisteren om 11:15

Aankomende evenementen

10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht