3 mei 2023 om 12:18
< 1 min lezen

Twee leerkrachten over de inclusieve taalgids van het LAKS

‘Doubleren’ in plaats van ‘blijven zitten’, ‘onderwijsrichting’ in plaats van ‘onderwijsniveau’ en weg met het predicaat ‘zwarte’ of ‘excellente’ scholen. Twee weken geleden kwam het Landelijk Aktie Komitee Scholieren (LAKS) met een inclusieve taalgids. Daarin gaf de leerlingenorganisatie tips voor alternatieve opties. De taalgids deed veel stof opwaaien op sociale media. In dit interview reageren leerkrachten Willeke en Ingeborg op de suggesties.

Natuur- en scheikundedocent Willeke heeft weinig met de meeste inclusievere synoniemen. ‘Goedemorgen allemaal’ in plaats van ‘goedemorgen jongens en meisjes’? Dat is wat haar betreft niet nodig. “Er is maar een heel klein groepje dat zich geen van beide voelt. Moeten we daar dan onze hele taal op aanpassen? Dat gaat mij wel ver.”

Advies, geen voorschrift

Ingeborg vindt de suggesties juist wél goed. Zo stoorde ze zich al langer aan woorden als ‘op- en afstromen’ als iemand van mavo naar havo gaat, of andersom. Bovendien was de taalgids nadrukkelijk verwoord als advies, niet als voorschrift. Daar kun je weinig op tegen hebben, volgens de basisschoolleerkracht. “De taalgids lijkt me een mooie aanzet om het gesprek aan te gaan over taalgebruik.”

Het hele interview lezen? Dat kan hier!

Door: Nationale Onderwijsgid / Bente Schreurs

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Basisonderwijs

    Basisscholen uit Dronten ontvangen nieuw lespakket over Tweede Wereldoorlog

    Gisteren om 14:16
    • Basisonderwijs

    Bonden willen meer aandacht voor het onderwijs in aanloop naar verkiezingen

    Gisteren om 13:01

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant