7 december 2012 om 12:42
< 1 min lezen

‘Teacher communities nodig voor verbinding onderzoek en praktijk’

DEN HAAG - Uit twee onderzoeken van prof. dr. Jules Pieters en dr. Joke Voogt van de Universiteit Twente blijkt dat lokale samenwerking tussen wetenschappelijk onderzoekers en docenten uit de praktijk leidt tot bruikbare kennis voor de onderwijspraktijk. Dat meldt de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

In de onderzoeken werd gekeken naar manieren waarop nieuwe kennis over onderwijs ontstaat. Zowel samenwerking in kennisgemeenschappen, of ’teacher communities’, als ontwerponderzoek (design based research) bleken te leiden tot een goede wisselwerking tussen onderwijs en praktijk. Een belangrijke voorwaarde daarbij was een gelijkwaardige samenwerking tussen praktijkexperts en onderzoekers.

De verschillen in de aanpak van de twee groepen kunnen leiden tot meer gefundeerde wetenschappelijk kennis over onderwijzen en leren. “Docenten willen vooral graag een praktisch probleem oplossen. Onderzoekers kunnen daarbij helpen en bovendien de docenten stimuleren om de eigen specifieke situatie te ontstijgen en naar het grotere geheel te kijken”, aldus Pieters.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Cao-akkoord Onderzoeksinstellingen: loonstijging en meer oog voor duurzame inzetbaarheid

    Gisteren om 15:13
    • Docenten

    AI-hulpleraar geeft nu ook les in Overijssel

    Gisteren om 12:05

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant