29 juli 2019 om 08:00
< 1 min lezen

Slob wil meer deelname aan training herkennen radicalisering

Onderwijsminister Slob is van mening dat meer docenten aan de training moeten deelnemen, waarbij ze leren radicalisering onder leerlingen te herkennen. Om deze reden gaat hij de training nog gerichter aan geprioriteerde gemeentes aanbieden. Dit laat hij weten in een brief aan de Tweede Kamer. 

Ook gaat hij mogelijkheden onderzoeken om de training op andere manieren in te zetten, zoals via E-learning. In 2017 lanceerde het kabinet de ‘integrale aanpak terrorisme’, waarvan de training een onderdeel is. Een van de doelen hiervan is om bewustzijn en deskundigheid van onder meer docenten te stimuleren, zodat zij in staat gesteld worden om radicalisering te signaleren en tijdig hulp kunnen inschakelen. 
 
Minister Slob wil dat meer docenten deze training gaan volgen. Onder meer de NOS berichtte eerder dit jaar dat de interesse onder docenten niet erg hoos is. Slob geeft aan dat het van belang is scholen te betrekken bij de preventieve aanpak en docenten daarvoor handelingsperspectief te geven. Hij zet daarom in op de effectiviteit van het ondersteuningsaanbod. 
 
Door: Nationale Onderwijsgids
 

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Onderwijsinspectie wil betere scholing voor zij-instromers binnen het mbo

    Vandaag om 11:29
    • Docenten

    Rijksuniversiteit Groningen moet maatregelen treffen vanwege Miljoenennota

    Vandaag om 09:09

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht