21 april 2016 om 11:44
< 1 min lezen

Promovendi worden onvoldoende begeleid in onderwijstaken

Promovendi krijgen vaak onvoldoende of geen scholing en begeleiding voordat zij les gaan geven aan studenten. Dit blijkt uit onderzoek van het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) en het Promovendi Netwerk Nederland (PNN), zo meldt de Volkskrant.

257 promovendi van dertien Nederlandse universiteiten zijn bevraagd in het onderzoek. 35 procent gaf aan dat zij geen begeleiding of scholing hebben gehad in het leren doceren. 46 procent kreeg wel begeleiding in het lesgeven, maar vond de tijdsduur van de scholing te kort en de ondersteuning onvoldoende. 
 
Het ISO en het PNN willen dat universiteiten verplicht worden promovendi goed voor te bereiden op onderwijstaken. Er zou een basistraining moeten komen en een structurele begeleiding.
 
Minister Jet Bussemaker (Onderwijs) zegt in een reactie hierop dat ze de universiteiten gaat vragen er werk van te maken om in gesprek met hun promovendi tot een goede aanpak te komen. Zij onderschrijft het belang van goede begeleiding en voldoende tijd in het voorbereiden op lestaken door promovendi. Ook de Vereniging van Universiteiten (VSNU) vindt dit belangrijk en wil met het ISO en het PNN de problemen bespreken om zo tot verbeteringen te komen. 
 
© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Cursussen

    Kwetsbare groepen kinderen blijven achter met het behalen van alle zwemdiploma’s

    Vandaag om 09:43
    • Cursussen

    Bouwbedrijf Heijmans start opleiding voor nieuwkomers

    Vandaag om 09:12

Aankomende evenementen

10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht