In deze gastblog breekt Lex Hupe (Wijs Vooruit) een lans voor een nog onontdekte wereld: educatieve games, de samensmelting van onderwijs en gaming. Lex ontwikkelt leerzame games die aansluiten bij de ervaringswereld van de jongeren van vandaag.

Games als leermiddel
Kinderen leren (op school) en ze gamen (thuis). Tot nu toe zijn dat gescheiden werelden. En dat is vreemd. Want gamen doen ze uren achtereen zonder tussenkomst van wie dan ook - leraren, ouders, deskundigen. Op school moeten ze "vooruitgeduwd" worden, is de veelgehoorde klacht van leerkrachten. Het lijkt wel alsof ze hun zelfstandigheid thuisgelaten hebben.

Kan dat ook anders? Kan leren ook uitnodigend zijn en zelfs inspirerend? Jazeker, zeggen sommige pioniers op het gebied van "Digital Gamebased Learning". Games bieden prachtige mogelijkheden om jongeren kennis en vaardigheden te leren. Er is een wereld te winnen op dit gebied. Laat ik hier meteen mijn eigen mening bij geven: ik hanteer een andere, meer bij deze tijd passende, opvatting van leren.

Regulier leren

Eigentijds leren

Accent op content (inhoud)

Accent op vaardigheden

Informatie wordt aangereikt

Informatie wordt gezocht, ontdekt, geproefd, beproefd en ervaren

Strak tijdsschema

Losser gebruik van tijd

Toetsing achteraf, via de leraar

Toetsing tijdens het leren  en aan de speler zelf

1 leerpad tegelijk (auditief, tekst, doen)

Meerdere leerpaden tegelijk mogelijk

Tijdens de les

Altijd (7*24)

Leren vooral via ratio (abstract)

Levendig leren, zintuiglijker, emoties, keuzes maken en de gevolgen ervaren

1 medium (meestal boek)

Multimedia

1 moeilijkheidsniveau

Meerdere niveau’s (“levels”)

Geen zijstapjes

Zijstapjes mogelijk

Games passen in dit ‘eigentijdse' leren. Leren wordt meer ervaren, beleven. In een veilige en gecontroleerde omgeving doet de speler rijke, levensechte ervaringen op. Deze ervaringen zijn herhaalbaar en je oefent er je skills mee. Je kunt keuzes maken die het verdere verloop beïnvloeden. Net als bij vele bordspelen schat je risico's in en maak je gebruik van hulpbronnen. Ingebouwde ‘levels' geven je de gelegenheid je kennis- en vaardigheidsniveau te verhogen - naar eigen inzicht en in eigen tempo. Zijpaadjes geven de gelegenheid om op bepaalde aspecten in te zoomen.

Enkele kenmerken van games:

  • Interactief - je blijft alert, je moet immers steeds (re)ageren en keuzes maken
  • Immersion - ("onderdompeling") tot op zekere hoogte word je één met het spel
  • Beelden - visuele informatie verloopt veel sneller dan alleen tekst. Geluid helpt ook
  • Animatie - voorbeelden worden levendiger en duidelijker

Hierdoor komen games veel dichterbij de "echte" ervaring en kun je emoties voelen en levensechte keuzes maken. Verschillende soorten van games zijn:

Kortom, games kunnen in leersituaties een enorme verrijking zijn, en tevens nieuwe vormen van leren stimuleren.

Kijk voor meer blogs van Lex Hupe op zijn website WijsVooruit.