YouTube-docenten helpen examenleerlingen met de lesstof

Middelbare scholieren zullen zich tijdens de meivakantie alvast voorbereiden op de toekomstige eindexamens. YouTube-docenten zijn hun grootste hulp in deze meest stressvolle periode van het jaar. Want zij leggen het vak dat ze geven in video’s tot in de puntjes uit. Dat meldt EenVandaag.

De examens voor vmbo’ers, havisten en vwo’ers gaan van start op dinsdag 14 mei. De examenvoorbereiding is dus in volle gang en het wordt steeds spannender naarmate die dinsdag dichterbij komt. Video’s van docenten met een eigen YouTube-kanaal worden nu dan ook extra vaak bekeken.

Lesgeven via YouTube tijdens coronapandemie 

Leerlingen en docenten zijn er tijdens de coronapandemie helemaal aan gewend geraakt: lesgeven via YouTube. Leerlingen die nu dan ook de uitlegvideo’s aanklikken zijn op zoek naar diepgang en een duidelijke uitleg. “Ze zijn daarna helemaal klaar voor hun examens”, aldus Arnoud Kuijpers, docent Nederlands met een eigen YouTube-kanaal. Kuijpers heeft inmiddels zo’n 30.000 volgers.

Duidelijke video's 

Leerlingen krijgen van hem duidelijke video’s voorgeschoteld. Deze duren tien minuten en gaan over één bepaald onderwerp. “Ze kunnen hierna vol vertrouwen hun examens gaan maken”, stelt Kuijpers.

Voor alle eindexamenvakken zijn er instructievideo’s te vinden. Geschiedenisleraar Joost van Oort heeft JORTgeschiedenis opgestart. Inmiddels heeft hij al zo’n 61.000 abonnees. Het kanaal ‘Meneer Wietsma’ heeft 54.000 mensen die de natuurkundevideo’s van Rafal Wietsma bekijken. Biologielerares Amina El Ouati vond de bekende video’s voor leerlingen maar onduidelijk. Zij startte daarop haar kanaal ‘Juf Aminozuur’.

Biologieleraar Joost Meijer heeft inmiddels 42.000 volgers op zijn YouTube-kanaal ‘Biologie met Joost’. Meijer begon zijn loopbaan op het Cals College in IJsselstein, maar sinds zijn kanaal goed loopt is hij daar weg en als zzp'er begonnen.

Examenperiode 

Tijdens de examenperiode maakt Meijer twee video’s per dag. Hij vindt het best raar dat er nu heel veel leerlingen zijn video’s aanklikken, want Meijer noemt het zelf ‘heel saaie biologie-instructievideo’s’. Van de brugklas tot havo 5, zijn video’s zijn voor alle klassen beschikbaar.

Leerlingen bekijken de video’s niet omdat ze biologie nu zo’n leuk vak vinden. Daar is Meijer van overtuigd. Hij wil juist dat de lesstof voor de leerlingen begrijpelijk wordt. Eerst waren zijn eigen leerlingen aan de beurt. Meijer merkte namelijk dat er tijdens de les ook werd gepraat over de levens van de pubers zelf. Dat was misschien nog leerzamer dan het ingeplande lesmateriaal.

Piek tot na de herexamens 

Op het YouTube-kanaal van Meijer is de drukte alleen maar toegenomen. Tot na de herexamens houdt deze piek aan, daarna is er even een klein dipje. Biologieraar Joost snapt het wel dat de leerlingen zijn video’s zo fijn vinden. Voor de leerlingen zijn er veel prikkels in de klaslokalen. Het is dus prettig dat ze de video’s op een later moment kunnen terugkijken, zo stelt Meijer. Al is hij wel duidelijk over het feit dat de leerlingen ook gewoon hun studieboeken moeten gebruiken, want alleen naar een video kijken is niet de beste manier om iets te leren. “Het is een aanvulling op de les, geen vervanging ervan.”

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk