Docent doet dringende oproep aan politiek om de urennorm aan te passen

Het is inmiddels een algemeen bekend probleem en het lijkt alleen maar erger te worden, het tekort aan docenten in het basis- en voortgezet onderwijs. De schoolklassen worden steeds groter, zelfs zo erg, dat de klassen helemaal uitpuilen. Als noodoplossing zijn er gastlessen van ongeschikte docenten bedacht. Sommige scholen hanteren nu zelfs een vierdaagse schoolweek. Wiskundedocent Robert Ligtvoet roept als laatse redmiddel den hulp in van de politiek, aldus WNL.

In Goedemorgen Nederland op NPO 1 roept Ligtvoet de Tweede Kamer op om de urennorm aan te passen. Hij denkt namelijk dat daar de meeste winst te behalen is. De Kamer heeft 28 februari vergadert over het lerarentekort. Ligtvoet stelt dat het omlaag brengen van de urennorm in die vergadering aan bod heeft moeten komen. Ligtvoet zegt ook dat het aantal uren dat een leerling op school moet zitten in totaal veel te hoog is op dit moment, al helemaal in vergelijking met onze buurlanden. De scholen zijn natuurlijk verplicht om een leerling een bepaald aantal uren aan onderwijs te geven, maar vanwege het lerarentekort worden de scholen in een onmogelijke situatie geplaatst.

Meer ondersteuning nodig voor leerlingen 

Het terugdringen van het aantal contracturen zal waarschijnlijk ook niet de oplossing zijn, omdat kinderen daardoor minder uren in de schoolbanken zullen doorbrengen. Voor docenten die geen volledige klas hoeven te managen kan het een goede bezigheid zijn om iets bij te brengen aan leerlingen, zoals bijles. Hierdoor kunnen de ietwat zwakkere leerlingen zich ook beter ontwikkelen.

Urennorm is een lastige kwestie

Volgens Henri Bontenbal, leider van het CDA is het omlaag brengen van de urennorm een enorm lastig thema. Hij geeft aan dat het ingewikkeld is om te beoordelen of het meteen kan. Hij vindt dat als je het omlaag brengt, dat het dan een soort van noodmaatregel is. Maar als daardoor meer leerlingen zich kunnen ontwikkelen, dan moet er zeker worden gekeken wat de mogelijkheden zijn.

Imago van docenten cruciaal

Ligtvoet geeft ook nog aan dat het belangrijk is om te kijken hoe het imago van docenten verbeterd kan worden. Bontenbal is het daar volledig mee eens, “We zouden moeten proberen om mensen die twijfelen docent te worden, te laten zien dat het een prachtig vak is’’. Het is nu vooral afwachten wat de Kamer gaat doen met de urennorm.

Door: Nationale Onderwijsgids/Parris Fokkema