Hoe bespreek je heftige gebeurtenissen in en met je klas?

De inval van Hamas in Israël is ook hier in Nederland het gesprek van de dag. En het leidt zeker ook tot maatschappelijke onrust, want in Nederland ligt het conflict zeer gevoelig. Hoe voorkom je dat er op school twee kampen ontstaan? Dat meldt EenVandaag. 

 Kai Pattipilohy is, als oprichter van Diversion, al jaren bezig om antisemitisme in de klas te bespreken. Diversion is een organisatie die leraren helpt om gevoelige of moeilijke onderwerpen te behandelen op scholen en op het mbo.

Heftige reacties 

Pattipilohy weet uit ervaring dat leerlingen heftig kunnen reageren op zo’n gebeurtenis als de inval van Hamas. “Op dit moment is het nog te vroeg om een compleet beeld te hebben van hoe er in het klaslokaal gereageerd wordt op de gebeurtenissen in Israël.”

Heldere grenzen stellen 

“Wij zeggen altijd: maak het onbespreekbare bespreekbaar, maar stel wel heldere grenzen. Je biedt leerlingen dan een veilig klimaat, maar je beschermt ook je leraren hiermee.” Geweldsverheerlijking mag sowieso niet gebeuren en moet altijd afgekeurd worden.

Moeilijk onderwerp bespreekbaar maken 

Leraren vinden vaak zelf het bespreken van een moeilijk onderwerp niet zo’n groot probleem. Schoolbesturen zeggen juist ‘praat er met de klas maar niet over’. Dan proberen ze het onderwerp te vermijden.  Volgens Pattipilohy is wel het belangrijk dat de leraar in kwestie weet wat er in het klaslokaal naast hem/haar gebeurt en wat er verder in de school gaande is. 

Door: Nationale Onderwijsgids /Femke van Arendonk