Leraren verlangen naar originele bedankjes aan einde van het schooljaar

Met het einde van het schooljaar in zicht, staan leerlingen en ouders voor de vraag: welk cadeautje kunnen ze hun juf of meester geven als blijk van waardering voor hun inzet gedurende het jaar? Uit een recent onderzoek onder Nederlandse leerkrachten in het basisonderwijs, uitgevoerd door One4all Cadeaukaarten, blijkt dat zij graag originele en persoonlijke bedankjes willen, in plaats van de traditionele bos bloemen. Dat meldt One4all. 

Het onderzoek onthult dat zowel cadeaukaarten als knutselwerkjes met liefde worden omarmd door juffen en meesters. Handgemaakte knutselwerkjes door leerlingen nemen de toppositie in met 47 procent. Daarnaast krijgen ook cadeaukaarten, met een respectabel percentage van 40,5 procent, de voorkeur, omdat deze de vrijheid geven om een eigen cadeau uit te kiezen, of het nu gaat om een cadeau van een favoriete boekwinkel, een trendy kledingwinkel of een gezellig diner. Bovendien worden zelfgebakken lekkernijen (33,5 procent) en chocolade (37 procent) ook genoemd als gewaardeerde geschenken.

Bedankje doorgegeven aan iemand anders 

Opvallend genoeg geeft meer dan de helft van de leerkrachten (54,5 procent) toe dat ze ooit een bedankje van een leerling hebben doorgegeven aan iemand anders. De redenen hiervoor zijn divers, variërend van het al bezitten van het item (10,1 procent) tot het niet kunnen gebruiken (45 procent) of het niet passend vinden bij hun smaak en stijl (35,8 procent).

Origineel 

Een van de leukste cadeautjes, aldus een van de respondenten, was een fles met stapelgewijs allerlei ingrediënten om een cake te bakken, vergezeld door foto's waarop de leerling te zien is die de cake bakt. Ook kregen leraren vreemde cadeautjes zoals een gebruikte mok, een asbak voor een niet-roker, lingerie of een bosje onkruid. Het meest originele cadeau dat genoemd wordt, is een klassenschilderij waarop alle kinderen en de docent op een grappige manier werden afgebeeld.

Passend en persoonlijk bedankje 

Hoewel bloemen niet in de smaak vallen bij de meerderheid van de leerkrachten, moeten ouders en leerlingen zich niet ontmoedigd voelen. Het belangrijkste is dat het bedankje met zorg en aandacht wordt gekozen, het gaat om de gedachte achter het cadeau. Met het einde van het schooljaar in zicht is dit het perfecte moment om na te denken over een passend en persoonlijk bedankje voor de juffen en meesters. Het is een kans om hun inzet en toewijding gedurende het hele jaar te erkennen en te waarderen.

Door: Nationale Onderwijsgids