'Leraren moeten de stille leerling niet vergeten', meester Bart komt voor hen op

Meester Bart Heeling gaat met een LinkedIn-post viral. In het bericht doet hij een oproep aan docenten om de stille leerling in de klas niet te vergeten. Dat meldt het Eindhovens Dagblad. 

Zelf is meester Bart leraar op een cluster 4-school in het speciaal onderwijs. Hoewel de kinderen in het speciaal onderwijs sowieso meer aandacht nodig hebben, bestaat er volgens Bart altijd een duidelijk verschil tussen de mate waarin leerlingen ook om die aandacht vragen. Dat zorgt er dan ook voor dat Bart altijd scherp moet zijn op het verdelen van zijn aandacht. En niet alleen hij, ook docenten in het reguliere onderwijs zouden de rustige leerlingen in het vizier moeten houden. Daarom richt hij zich in zijn betoog ook op iedere docent.

Stillere leerlingen 

“Het risico bestaat dat als wij de stillere leerlingen in de klas niet zien, ze dat meenemen in hun volwassenheid. En dan gaat er zoveel potentie verloren. Het is onze missie als docenten om alle leerlingen te zien.”

Aandacht 

Het gaat erom dat je bewust aandacht geeft aan leerlingen die hier niet om vragen. “Dat zijn er vaak maar een paar. Je hoeft niet dertig man in de gaten te houden. De andere leerlingen vragen zelf om aandacht, en krijgen dat negen van de tien keer ook.” 

Veel mensen laten op LinkedIn weten zich te herkennen in het verhaal van de leraar. Eén van hen deelt zelfs de herinnering aan haar mentor, die ‘tijdens een ouderavond zei niet te weten wie ik was.’ Bart is blij dat hij dit probleem op deze manier onder de aandacht kan brengen. Want ook de stille leerlingen mogen we niet vergeten. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk