26 juli 2022 om 13:12
< 1 min lezen

Diversiteit en collectievorming bij de Bibliotheek op school

Vrijwel alle bibliotheekmedewerkers die een collectie samenstellen voor de Bibliotheek op school erkennen het belang van een diverse en inclusieve boekencollectie. Toch geven zij diversiteit niet altijd prioriteit. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Universiteit Leiden heeft uitgevoerd in opdracht van Stichting Lezen.

Diversiteit en positieve representatie op het gebied van etniciteit, gender en seksuele oriëntatie in kinderboeken kunnen bijdragen aan het verminderen en tegengaan van vooroordelen bij kinderen. Schoolbibliotheken zijn een belangrijke bron voor leesboeken voor kinderen in het basisonderwijs.

Bibliotheekmedewerkers geven diversiteit echter niet altijd prioriteit bij het kiezen van boeken doordat zij praktische belemmeringen ervaren: er is te weinig informatie beschikbaar over diversiteit in kinderboeken, het aanbod is beperkt, er is te weinig tijd en budget voor collectievorming en sommige (streng) religieuze scholen weigeren queerboeken. 

Download gratis het onderzoeksrapport

 

Relevante artikelen

Alles van van onze klanten
    • Basisonderwijs

    Hoe zit het met de Oktobertoelage in het primair onderwijs?

    24 oktober 2025 om 13:51
    • Basisonderwijs

    32 Gelderse dorpsscholen gesloten in een periode van dertig jaar

    24 oktober 2025 om 12:48

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland