Welkom! Wij willen graag dat onze website goed leesbaar is en optimaal werkt! Hiervoor gebruiken wij cookies. Door gebruik te maken van onze website geef je toestemming voor de aanwezigheid ervan.
NOG
Diversiteit en collectievorming bij de Bibliotheek op school
-
Vrijwel alle bibliotheekmedewerkers die een collectie samenstellen voor de Bibliotheek op school erkennen het belang van een diverse en inclusieve boekencollectie. Toch geven zij diversiteit niet altijd prioriteit. Dat blijkt uit een onderzoek dat de Universiteit Leiden heeft uitgevoerd in opdracht van Stichting Lezen.
Diversiteit en positieve representatie op het gebied van etniciteit, gender en seksuele oriëntatie in kinderboeken kunnen bijdragen aan het verminderen en tegengaan van vooroordelen bij kinderen. Schoolbibliotheken zijn een belangrijke bron voor leesboeken voor kinderen in het basisonderwijs.
Bibliotheekmedewerkers geven diversiteit echter niet altijd prioriteit bij het kiezen van boeken doordat zij praktische belemmeringen ervaren: er is te weinig informatie beschikbaar over diversiteit in kinderboeken, het aanbod is beperkt, er is te weinig tijd en budget voor collectievorming en sommige (streng) religieuze scholen weigeren queerboeken.
Tijd voor een leesoffensief! Op 7 april organiseert Stichting Lezen, Lezen Centraal ONLINE , dit keer onder de titel Lees je nu lees je later. Tijd voor een leesoffensief. Tal van sprekers laten zien hoe een vernieuwende blik helpt om concrete resultaten te boeken in het leesoffensief. Het volledige programma verschijnt binnen enkele weken. Volg...
Wat is De Weddenschap? Wat is het belang van deze leesbevorderingscampagne voor het vmbo en mbo? Welke mogelijkheden biedt de campagnesite? En wat doet een regionale leescoach voor De Weddenschap? Na dit webinar van Stichting Lezen wil je zeker met De Weddenschap aan de slag.
Een half jaar geleden riep de Leescoalitie, samen met elf organisaties uit het veld van onderwijs, cultuur en jeugdgezondheid, de politiek in een manifest op tot een ambitieus Leesoffensief. Die oproep vindt weerklank: bibliotheken, gemeenten, scholen en kinderopvang bundelen hun krachten in lokale of provinciale leesoffensieven. In ons kwartaal...
Welke stoffen- en kartonboekjes zijn geschikt voor je baby? Welke aanwijs- en woordenschatboeken zijn leuk om voor te lezen aan je dreumes? Tijdens het BoekStart-webinar laat voorleesexpert Jos Boon van Bibliotheek Rivierenland de nieuwste boeken voor baby’s en dreumesen zien, en geeft ze tips over voorlezen aan jonge kinderen.
Wat is leesmotivatie? Wat kenmerkt de ongemotiveerde lezer? En hoe kan de leesmotivatie van kinderen worden vergroot? In de publicatie Leesmotivatie onder de loep wordt aan de hand van wetenschappelijk onderzoek antwoord gegeven op deze vragen.
Te veel jongeren haken af als het om lezen gaat. Dat is inmiddels alom bekend en reden voor de politiek om - op advies van de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad - een Leesoffensief te starten om leesbevordering en leesstimulering bij jongeren te versterken, zowel binnen als buiten het schoolvak Nederlands.
Stichting Lezen heeft recente bevindingen uit nationaal en internationaal onderzoek over lezen in beeld gebracht in drie overzichtelijke infographics. De reeks Lezen in beeld toont het voorlezen aan en lezen met drie leeftijdsgroepen: kinderen tussen 0-4 jaar, kinderen in de basisschoolleeftijd en middelbare scholieren. Infographic Voorlezen aan...
De Bibliotheek op school, De Schrijverscentrale en De Schoolschrijver werken samen aan een optimale inzet van kinderboekenschrijvers voor leesbevordering.
In de Praktijkkaarten van EducationLab wordt beschreven hoe BoekStart, de BoekStartcoach en de Bibliotheek op school po werken en watde te verwachten effecten zijn.
Op 10 november vond in Den Haag een rondetafelgesprek plaats tussen Kamerleden en deskundigen over achterstanden, segregatie en kansenongelijkheid. De feiten zijn bekend, maar ik vond het opnieuw bijzonder schrijnend om te horen dat de kansen die je krijgt in je schoolcarrière en verdere loopbaan afhangen van waar je wieg staat. Dat succes samen...
Stichting Lezen biedt professionele leesbevorderaars de kennis en vaardigheden die nodig zijn om het leesplezier en de leesvaardigheid van kinderen en jongeren te vergroten. We geven hier graag een overzicht van ons eigen scholingsaanbod en dat van (partner)organisaties op het gebied van taal, literatuur en leesbevordering.
Leraren moeten kennis hebben over leesmotivatie en over hoe leesmotivatie in het onderwijs kan worden bevorderd. Dat is een van kwaliteiten die leraren nodig hebben om als leesbevorderaar aan de slag te gaan, zo blijkt uit de literatuurstudie Leraren als leesbevorderaars van de Hogeschool KPZ.
De coronacrisis heeft de kansenongelijkheid in het onderwijs in een stroomversnelling gebracht. Welke oorzaken en mogelijke oplossingen zijn er voor het ontstaan en bestaan van ongelijke kansen?
Ik schrijf dit op het moment dat schaatser Nils van der Poel op de Olympische Spelen goud op goud behaalt en zijn eigenzinnige voorbereiding openbaart aan de wereld. Ook in dit nummer van Lezen is trainen een rode draad; het trainen van lezers.
Zorgen dat kinderen met begrip kunnen lezen is waarschijnlijk de belangrijkste opdracht van het onderwijs. Zonder deze vaardigheid zijn kinderen niet in staat te leren van teksten. Daardoor kunnen zij niet alleen onvoldoende meedoen op school, maar kunnen ze ook niet voluit deelnemen aan de huidige informatiesamenleving.
Alle leesbevordering ten spijt; in Nederland zijn er te veel jonge mensen die niet goed kunnen lezen en niet gemotiveerd zijn om een boek te pakken. En daarmee hebben we als land een serieus probleem.
Vrij lezenprogramma’s met toevoegingen zoals het afbakenen van het boekenaanbod en het bijhouden van een leeslogboek hebben een positief effect op de algemene leesvaardigheid van leerlingen. Met name het afbakenen van het boekenaanbod is van belang. Dit blijkt uit een meta-analyse door de Erasmus Universiteit.
Minder dan de helft van de ruim 6.000 basisscholen in Nederland heeft een leescoördinator. Op de scholen met een leescoördinator beschikken de coördinatoren gemiddeld over minder uren per week dan op het rooster staat. Dat blijkt uit onderzoek van Stichting Lezen onder schoolleiders en leescoördinatoren.