Influencers, zoals theaterdocenten, staan op tijdens coronacrisis

In deze coronacrisis staat een nieuwe lichting influencers op. Ze bieden via sociale media op dagelijkse basis vermaak of bijles aan thuiszittende schoolkinderen. Ook sportinstructeurs dringen via de beeldschermen door tot in de huiskamer, nu sportscholen gesloten zijn en thuiswerkers massaal online op zoek gaan naar alternatieven voor hun work-out.

Erg populair zijn de theaterlessen van Anneke Chen op Instagram, elke schooldag post ze om 11.00 uur op haar account Buro Bis een theaterles voor schoolkinderen. "In een week tijd kreeg ik 11.000 volgers, terwijl ik voor mijn werk voorheen niet eens Instagram gebruikte", zegt de theaterdocent.

"De eerste video die ik maakte is nu 20.000 keer bekeken. Ik ben diep onder de indruk van de reacties, hoe blij mensen ermee zijn. Het blijkt in veel gezinnen een echt familiemoment geworden, want ook ouders doen allemaal mee. Dit terwijl het maar gewone filmpjes zijn die ik thuis maak, want ik kan nu ook niet even naar een theaterstudio."

Ontroerd

De theaterdocent had ‘’nooit gedacht" dat haar initiatief zo zou aanslaan. "Uit de reacties merk ik dat kinderen dagelijks kijken. Er zijn ouders die reageren ontroerd, die laten me weten hoe ontzettend blij ze zijn met deze dagelijkse dosis positiviteit in het gezin." Anneke weet nog niet hoelang ze ermee doorgaat. "Toen ik eraan begon wilde ik tot 6 april doorgaan, maar nu lijkt het erop dat de crisis nog langer aanhoudt. Ik ben daarom ook bezig met een project voor volwassenen om ook hen positiviteit te brengen. Een lichtpuntje is heel belangrijk in deze moeilijke tijden."

Ook op sportgebied schieten de digitale initiatieven als paddenstoelen uit de grond. Basic-Fit is een van de vele sportscholen die clubleden nu via social mediakanalen aanspoort te bewegen. "In deze tijd bieden we extra lessen aan via Instagram en Facebook, naast de groepslessen die mensen altijd al thuis kunnen volgen met onze app"’, zegt een woordvoerder van de fitnessketen. Basic-Fit hoopt dat zaterdag om 12.00 uur zoveel mogelijk mensen meedoen met de Live Home Work-out, waar deelnemers geen materialen voor nodig hebben.

Nu de sportscholen noodgedwongen dicht zijn, merkt ook fitnessbedrijf Les Mills een groeiende belangstelling voor de online-alternatieven zodat mensen bijvoorbeeld kunnen blijven bodypumpen. "Er wordt heel veel gebruik van gemaakt", zegt een woordvoerster van Les Mills.

Op Videoland verschijnt sinds donderdag elke thuiswerkdag een V-Gym waarin Arie Boomsma met oud-topsporters work-outs aanbiedt, te beginnen met Kjeld Nuis. Arie: "In V-Gym ga ik trainen met kampioenen zoals Kjeld en vraag ik ze ‘hoe blijf je nu, in tijden van corona, nog fit? En hoe kan de kijker thuis dat een beetje overnemen?" In de komende dagen volgen afleveringen met Ellen Hoog, Mark Tuitert en Taeke Taekama.

Door: ANP