31 mei 2019 om 13:55
< 1 min lezen

Docenten willen meer zeggenschap en meer maatwerk bij examens

Meer zeggenschap voor de docenten en meer maatwerk voor de leerlingen. Dat vinden de docenten uit het voortgezet onderwijs die de enquête van de Algemene Onderwijsbond (AOb) hebben ingevuld over de huidige staat van de Centrale Examens. Dit meldt de AOb. 

Vakinhoudelijk

De enquête richtte zich op leraren in het voortgezet onderwijs met examenklassen. 60 procent van deze docenten is niet tevreden over de manier waarop zijn of haar vak wordt getoetst bij het examen. Daarnaast wil 60 procent meer zeggenschap over de inhoud van het centraal examen. Ook kunnen de antwoordmodellen niet rekenen op veel enthousiasme: meer dan de helft van de docenten vindt deze van onvoldoende kwaliteit, schrijft de AOb.
 

Maatwerk

Ruim 50 procent van de gevraagde docenten is van mening dat leerlingen op meerdere momenten van het jaar examen zouden moeten kunnen doen, en ook op verschillende niveaus (80 procent). 
 

Tweede Kamerdebat

De AOB hield de enquête naar aanleiding van het komende Tweede Kamerdebat over het onderwerp. Via de enquête hoopt de bond ‘de stem van de beroepsgroep’ onder de aandacht te brengen.
 
Door: Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Steeds meer jonge, vrouwelijke, docenten raken arbeidsongeschikt vanwege psychische klachten

    Gisteren om 10:08
    • Docenten

    Onderwijsexpert ziet op de basisschool het huisbezoek door leraren graag terugkomen

    13 november 2025 om 12:03

Aankomende evenementen

20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht