Normal_docent__leraar__school__leerkracht

Docenten in het voortgezet onderwijs voelen zich steeds minder veilig op school. De sociale veiligheid op school wordt door hen gewaardeerd met een 7,8. In 2015 was dit nog een 8,6. Eén op de tien leraren geeft de eigen veiligheid een onvoldoende. Dit blijkt uit onderzoek van DUO Onderwijsonderzoek en het Algemeen Dagblad, zo meldt de krant.

Uit het onderzoek onder 1100 docenten blijkt dat 61 procent eenzelfde sociale veiligheid ervaart als drie jaar geleden. 23 procent vindt dat de sociale veiligheid is afgenomen. Leerkrachten in het vmbo basis/kader voelen zich het minst veilig met een rapportcijfer van 7,1, docenten in havo/vwo het meest met een 8.
 
Diefstal, vuurwerk op school en leerlingen die stoned zijn zien leerkrachten het vaakst. Docenten op de praktische vmbo-scholen (vmbo basis en kader) zeggen bovengemiddeld vaak incidenten mee te maken op het gebied van diefstal, drugshandel en wapenbezit. Leerlingen die stoned zijn, zitten daarentegen in alle schooltypen in de klassen. 
 
Maatregelen ter bevordering van de veiligheid die scholen nemen zijn onder meer camera’s, kluisjescontroles en soms zelfs de inzet van drugshonden. Scholen willen het veiligheidsgevoel van docenten verbeteren en onderzoeken hoe ze dat het beste voor elkaar kunnen krijgen.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids