Logo_065cf9c4-c05a-4bcb-9c91-40de1eb3bb30

Een kerndoel van het beroepsonderwijs is studenten te ondersteunen bij het eigen maken en kunnen toepassen van kennis, ervaringen, waarden en overtuigingen die horen bij het beroep. Promovendus Toine van den Bogaart ontwikkelde en testte een computerprogramma, BrainWeaver(r), dat docenten kan helpen een goed beeld te krijgen van het niveau van studenten hierin, zodat zij studenten beter kunnen adviseren en onderwijzen. Dit meldt Open Universiteit.

De kennis, inzichten, ervaringen, waarden en overtuigingen die beroepsbeoefenaars zich eigen maken gedurende hun opleiding en loopbaan en gebruiken bij de uitoefening van hun beroep, worden persoonlijke professionele theorieën genoemd. Deze theorieën geven inhoud en richting aan beroepshandelingen. Ze dienen daarnaast ook als referentiekader. Bijvoorbeeld bij het interpreteren van nieuwe kennis en ervaringen die in de loop van de tijd in het beroep worden opgedaan, of bij de overstap naar een ander beroep.
 
Toine van den Bogaart ontwikkelde een computerprogramma, BrainWeaver(r), waarmee deze persoonlijke professionele theorieën van studenten kunnen worden gevisualiseerd en beoordeeld. Dit biedt opleiders handvatten om hun studenten beter te adviseren en waar nodig het onderwijs aan te passen om hun ontwikkeling bij te sturen. Onderzoek naar de werking van het instrument wijst uit dat het betrouwbaar en valide is en dat studenten en docenten van het hoger beroepsonderwijs er graag gebruik van maken. Het programma kan de ontwikkeling van persoonlijke professionele theorieën zichtbaar maken maar ook de zogenoemde collectieve professionele theorieën van groepen samenwerkende beroepsbeoefenaren. 
 
Toine van den Bogaart verdedigt zijn proefschrift met als titel 'Assessment of Personal Professional Theories' op vrijdag 16 december 2016 om 13.30 uur aan de Open Universiteit in Heerlen. Zijn promotor is prof. dr. Paul A. Kirschner en zijn co-promotor is dr. Hans G. K. Hummel. Beiden zijn verbonden aan de Open Universiteit. 
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids