Normal_examen_tentamen_leerling

Al jaren is er kritiek op het eindexamen Nederlands. Docenten Nederlands willen nu verbetering zien en hebben een brief geschreven aan staatssecretaris Dekker waarin ze zeggen dat het Cito en het College voor Toetsen en Examens (CvTE) het krediet bij de docenten en examenkandidaten kwijtraakt. De docenten doen zes voorstellen voor verbetering van het eindexamen op de korte termijn. Het CvTE wil met de docenten in gesprek. Dat meldt Verus.

Het antwoordmodel van het examen Nederlands deugt niet en de focus is teveel beperkt tot leesvaardigheid zijn enkele klachten die elk jaar te horen zijn over het eindexamen Nederlands. Begin deze maand kwamen zo'n 150 docenten Nederlands bij elkaar om onder meer na te denken over het ideale examen. Na de zomer komen de docenten met een uitgewerkt examenvoorstel om de kwaliteit van het examen op de lange termijn te verbeteren.

De docenten komen met een aantal punten die op korte termijn tot verbetering leiden. Zo pleiten ze voor een uitgebreider antwoordmodel met antwoordvarianten. De kwaliteit van de vragen moet kritisch bekeken worden en hierbij moeten meer docenten betrokken worden. Het proces van pretesten moet transparant gemaakt worden, hetzelfde geldt voor de verwerking van de pretestresultaten. Ook moet er gezorgd worden voor transparantie over de vaststelling van de N-term. De lengte en zwaarte van het examen in 2017 moet dusdanig zijn, dat de leerling nog voldoende tijd heeft om zijn antwoorden op taal en spelling te controleren. Tot slot moeten taal- en spelfouten niet langer meegeteld worden voor de, volgens de docenten, toch al zeer matig betrouwbare toets Leesvaardigheid.

Het CvTE heeft aan Verus laten weten graag met de docenten in gesprek te gaan over de mogelijkheden om uitvoering te geven aan de aanbevelingen op korte en langere termijn. Komende periode zet het CvTE in op beter zichtbaar maken van de betrokkenheid van docenten bij totstandkoming van centrale examens en zullen ze hierover vaker in gesprek gaan met het onderwijsveld. 

In mei sprak de Nationale Onderwijsgids met een aantal docenten over het examen Nederlands. Deze docenten kunnen zich ook vinden in de kritiek rondom het examen. Lees het interview hier

© Nationale Onderwijsgids