
Nederlandse docenten zijn erg tevreden over hun salaris
Docenten die werken op middelbare scholen, zijn over het algemeen zeer tevreden over hun werk, begeleiding en salaris. Klassenmanagement heeft wel wat meer aandacht nodig. Dit blijkt uit internationaal onderzoek. Dat meldt Trouw.
Het onderwijs in Nederland krijgt nogal wat kritiek te verduren vanwege het lerarentekort en de tegenvallende leerresultaten. Docenten zijn zelf over veel punten wel erg positief. Dat blijkt uit een groot onderzoek onder docenten uit de 38 Oeso-landen. Daar behoren ook alle West-Europese landen bij. Docenten uit Nederland zijn in vergelijking met docenten in andere landen heel erg tevreden over de arbeidsvoorwaarden.
Salaris
Onderzoekers vroegen naar de ervaringen van ongeveer 280.000 docenten die werken in de onderbouw van de middelbare school. Docenten uit Nederland zijn het meest tevreden over hun salaris. Binnen het voortgezet onderwijs ligt dat tussen de 4000 en 8300 euro per maand.
Driekwart van de ondervraagde docenten uit Nederland vindt dat een mooi salaris. Het is ook veel hoger dan het Oeso-gemiddelde, dat op 39 procent staat. Veel docenten uit Nederland hebben de afgelopen jaren een salarisverhoging gehad.
Tevreden over het vak
94 procent van de docenten uit Nederland is tevreden over het vak van leraar. De Oeso blijft wel kritisch, want de Nederlandse resultaten kunnen een vertekenend beeld bevatten. Relatief veel docenten reageerden niet op de deelname voor de enquête.
Waardering vanuit de maatschappij
Docenten uit Nederland laten ook weten dat ze zich erg gewaardeerd voelen in de maatschappij en dat nieuwe docenten op hun werkplek goed zijn ontvangen en dat ze daar een mentor toegewezen kregen. Docenten jonger dan dertig jaar zijn minder snel van plan om een andere baan te zoeken.
Volgens onderwijskundige Marjolein Mantelaers is dat goed nieuws. Zij schreef eerder al een boek over het tegengaan van de uitval onder nieuwe leraren. “Startende docenten en zij-instromers hebben goede begeleiding nodig, dat komt ook naar voren uit meerdere onderzoeken”, aldus Mantelaers.
Begeleidingsprogramma
De begeleiding staat ook beschreven in de onderwijs-cao. Elke startende docent heeft recht op een begeleidingsprogramma.
Extra ondersteuning
Overigens is niet alles perfect in Nederland. Nederlandse docenten werken namelijk veel vaker dan gemiddeld met jongeren die extra ondersteuning nodig hebben. Ook werken ze met jongeren waarvan het Nederlands niet de moedertaal is. Het onderwijs wordt daar een stuk ingewikkelder door.
Luidruchtige klassen
Een kwart van de docenten uit Nederland zegt dat leerlingen veel van de lestijd afsnoepen omdat ze rumoeriger zijn. Nederlandse klassen blijken ook luidruchtiger dan de klassen in omliggende landen, dat bleek al eerder uit Pisa-onderzoek.