3 augustus 2012 om 12:52
< 1 min lezen

‘Kleinere klassen geven geen betere leesprestaties’

ANTWERPEN - Uit onderzoek van de Universiteit van Antwerpen blijkt dat kinderen niet beter lezen als ze les krijgen in een kleine klas. Dat meldt Klasse, een Vlaams magazine voor docenten.

Sofie De Bondt, student aan het Instituut voor Informatie- en Onderwijswetenschappen van de Universiteit Antwerpen, onderzocht het effect van klasgrootte op de leesprestaties van leerlingen in het basisonderwijs.

De Bondt analyseerde de gegevens van 3415 leerlingen uit het vierde leerjaar basisonderwijs in Vlaanderen. De resultaten tonen aan dat er geen uitgesproken verband bestaat tussen de grootte van een klas waarin leerlingen zitten, en de prestaties die ze behalen op een leesvaardigheidtest.

“Het onderzoek toont aan dat de klasgrootte geen voorspeller is voor leesprestaties”, aldus De Bondt.

© Nationale Onderwijsgids / Arend Jan Wonink
 

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Bonden willen meer aandacht voor het onderwijs in aanloop naar verkiezingen

    Gisteren om 13:01
    • Docenten

    Website voor mbo’ers over veilig en gezond werken

    Gisteren om 09:51

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant