5 februari 2013 om 09:39
< 1 min lezen

Honoursprogramma’s gebaat bij professionalisering docenten

ROTTERDAM – Universiteiten en hogescholen bieden speciale honoursprogramma's aan om excellente studenten een extra uitdaging te bieden. Uit onderzoek naar een van deze projecten, de Innovation Labs, of I-Labs, van de Hogeschool Rotterdam, blijkt dat studenten betere resultaten boeken als docenten zich specialiseren in dit honoursonderwijs. Dit meldt ScienceGuide.

De I-Labs bieden onder meer begeleiding door een tutor in een multidiscipinair honoursprogramma. Onderzoeker Josephine Lappia stelt dat de labs op de goede weg zijn, maar er zijn mogelijkheden om het programma nog beter te maken. Professionalisering van docenten is hierbij het belangrijkste punt, en Lappia raadt docenten aan zich actief in te zetten voor verbetering.

De precieze aanpak hiervan zal verschillen per docent en vakgebied, en is vooral afhankelijk van eigen ervaring. Lappia pleit voor samenwerking tussen docenten om zo samen tot nieuwe inzichten te komen.

© Nationale Onderwijsgids / Olof Venema

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Cao-akkoord Onderzoeksinstellingen: loonstijging en meer oog voor duurzame inzetbaarheid

    17 oktober 2025 om 15:13
    • Docenten

    AI-hulpleraar geeft nu ook les in Overijssel

    17 oktober 2025 om 12:05

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant