18 maart 2015 om 09:14
< 1 min lezen

Handboek voor ondersteuning jongeren met psychische beperkingen

Lector Lies Korevaar van de Hanzehogeschool Groningen schreef een handboek voor jongeren die een psychische beperking hebben en aangeven extra ondersteuning nodig te hebben bij het (gaan) volgen van een studie. In het boek komt het belang van begeleid leren voor deze jongeren aan de orde, maar worden ook een aantal praktijkvoorbeelden genoemd. Dit meldt de Hanzehogeschool Groningen.

De meeste psychische problemen komen voor het eerst tot uiting tussen het achttiende en vijfentwintigste levensjaar, de leeftijd waarop de meeste jongeren een studie volgen. Het gevolg is vaak dat de jongere zijn studie moet onderbreken of afbreken.

Dit heeft meestal weer tot gevolg dat een ontwikkeling van (betaald) werk hierdoor stagneert. Veel jongeren lukt het zelf om weer terug te keren naar school en een diploma te halen, maar voor anderen is dit te moeilijk. Zij hebben hiervoor professionele ondersteuning nodig.

Voor deze laatste groep jongeren en hun ondersteuners is het Handboek Begeleid Leren geschreven. Dit handboek beschrijft hoe ze op praktische wijze ondersteund kunnen worden bij het kiezen, verkrijgen én behouden van een reguliere opleiding.

Lies Korevaar is als lector Rehabilitatie verbonden aan de Hanzehogeschool Groningen en was ten tijde van het schrijven van dit handboek directeur van de Stichting Rehabilitatie ’92 in Utrecht. 

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Beeld & Geluid lanceert digitaal lesmateriaal over mediawijsheid bij Netflix-serie Adolescence

    Vandaag om 14:09
    • Docenten

    Gijzeling school Bovensmilde heeft nog steeds impact op getroffen leerlingen en leraren

    Vandaag om 13:13

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht