31 mei 2019 om 13:55
< 1 min lezen

Docenten willen meer zeggenschap en meer maatwerk bij examens

Meer zeggenschap voor de docenten en meer maatwerk voor de leerlingen. Dat vinden de docenten uit het voortgezet onderwijs die de enquête van de Algemene Onderwijsbond (AOb) hebben ingevuld over de huidige staat van de Centrale Examens. Dit meldt de AOb. 

Vakinhoudelijk

De enquête richtte zich op leraren in het voortgezet onderwijs met examenklassen. 60 procent van deze docenten is niet tevreden over de manier waarop zijn of haar vak wordt getoetst bij het examen. Daarnaast wil 60 procent meer zeggenschap over de inhoud van het centraal examen. Ook kunnen de antwoordmodellen niet rekenen op veel enthousiasme: meer dan de helft van de docenten vindt deze van onvoldoende kwaliteit, schrijft de AOb.
 

Maatwerk

Ruim 50 procent van de gevraagde docenten is van mening dat leerlingen op meerdere momenten van het jaar examen zouden moeten kunnen doen, en ook op verschillende niveaus (80 procent). 
 

Tweede Kamerdebat

De AOB hield de enquête naar aanleiding van het komende Tweede Kamerdebat over het onderwerp. Via de enquête hoopt de bond ‘de stem van de beroepsgroep’ onder de aandacht te brengen.
 
Door: Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Veertien jaar cel voor oud-leraar die ex doodstak bij kinderopvang in Hardenberg

    Vandaag om 15:02
    • Docenten

    Voormalig UvA-docent voor de rechter vanwege beschuldigingen op sociale media

    Gisteren om 11:12

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant