31 mei 2019 om 13:55
< 1 min lezen

Docenten willen meer zeggenschap en meer maatwerk bij examens

Meer zeggenschap voor de docenten en meer maatwerk voor de leerlingen. Dat vinden de docenten uit het voortgezet onderwijs die de enquête van de Algemene Onderwijsbond (AOb) hebben ingevuld over de huidige staat van de Centrale Examens. Dit meldt de AOb. 

Vakinhoudelijk

De enquête richtte zich op leraren in het voortgezet onderwijs met examenklassen. 60 procent van deze docenten is niet tevreden over de manier waarop zijn of haar vak wordt getoetst bij het examen. Daarnaast wil 60 procent meer zeggenschap over de inhoud van het centraal examen. Ook kunnen de antwoordmodellen niet rekenen op veel enthousiasme: meer dan de helft van de docenten vindt deze van onvoldoende kwaliteit, schrijft de AOb.
 

Maatwerk

Ruim 50 procent van de gevraagde docenten is van mening dat leerlingen op meerdere momenten van het jaar examen zouden moeten kunnen doen, en ook op verschillende niveaus (80 procent). 
 

Tweede Kamerdebat

De AOB hield de enquête naar aanleiding van het komende Tweede Kamerdebat over het onderwerp. Via de enquête hoopt de bond ‘de stem van de beroepsgroep’ onder de aandacht te brengen.
 
Door: Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    OM eist zeven jaar cel voor ontuchtplegende docent Olav A.

    Vandaag om 15:01
    • Docenten

    Leraren krijgen via nieuwe website meer kansen voor ontwikkeling

    Vandaag om 11:06

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant