7 mei 2018 om 16:51
< 1 min lezen

‘Bij leerlingdifferentiatie zowel ruimte als ondersteuning nodig voor docent’

Veel docenten in het voortgezet onderwijs houden rekening met verschillen tussen leerlingen, maar vinden dat tegelijkertijd moeilijk. Uit onderzoek van promovenda Saskia Stollman (ICLON) blijkt dat docenten hierin zowel experimenteerruimte als ondersteuning van de school(leiding) nodig hebben. Dit meldt Universiteit Leiden.

Het onderzoek was gericht op het project GUTS, Gedifferentieerd Uitdagen van Talent op School, waarbij leerlingen extra lessen kregen in talentonwikkeling. Stollman onderzocht daarbij welke factoren van invloed zijn op de manier waarop docenten differentiatie toepassen, en hoe zij daarover denken.

Veel docenten bleken op hun eigen manier al bezig zijn met differentiatie, maar geven dat op verschillende manieren vorm. Daarom moet ook de ondersteuning aan de docenten gevarieerd van aanbod zijn. Ook bleek uit onderzoek dat het belangrijk dat docenten ruimte krijgen om te experimenteren met differentiatie. Hiervoor moeten zij wel voldoende steun krijgen van uit de school(leiding).

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    ECIO publiceert De Staat van Inclusief Onderwijs 2025

    Vandaag om 13:34
    • Docenten

    Onderwijsassistent uit Helmond krijgt 15 jaar cel en tbs voor kindermisbruik

    Vandaag om 13:09

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant