18 september 2013 om 10:36
< 1 min lezen

Al vroeger minder gemotiveerd voor onderwijs

AMSTERDAM - Naarmate scholieren langer op de middelbare school zitten, daalt hun motivatie voor onderwijs. Dat is al langer bekend. Uit onderzoek van Lisette Hornstra (Universiteit van Amsterdam) blijkt echter dat dat bij sommige groepen leerlingen al op de basisschool begint. Dat meldt Kennislink.nl.

Volgens het onderzoek van Hornstra daalt de taakmotivatie van basisschoolleerlingen naarmate de tijd vordert. Hun cognitieve vertrouwen daalt eerst, maar herstelt zich dan weer.

Doorgaans wordt de werkhouding van basisschoolleerlingen steeds beter. Maar bij bijvoorbeeld kinderen uit gezinnen met lage inkomens, bij kinderen uit etnische minderheden en bij jongens is sprake van een minder goede werkhouding.

Het op haar promotieonderzoek gebaseerde artikel van Hornstra werd afgelopen zomer op de EARU-conferentie in München bekroond met de onderzoeksprijs ‘Student Research Excellence Award’.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Basisonderwijs

    Leerlingen uit Spijk trappen Klimaatweek voor jongeren af

    Gisteren om 11:18
    • Basisonderwijs

    Deze school heeft de prijs voor ‘mooiste schoolgebouw van Nederland’ gewonnen

    Gisteren om 09:42

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant