18 december 2012 om 12:46
< 1 min lezen

Delfts onderzoek naar ontwerpen voor kinderen met autisme

Van Rijn komt tot de slotsom dat ontwerpers zich voorafgaand aan het ontwerpen moeten ‘onderdompelen’ in hun doelgroep. “Kinderen met autisme hebben, net als iedereen, producten en diensten nodig die passen bij hun specifieke behoeften en ervaringen.”

Haar conclusie is ook door te trekken naar andere moeilijk bereikbare doelgroepen, zoals dementerende ouderen.

Van Rijn wijst erop dat direct contact met autistische kinderen of een ontmoeting met verzorgers of behandelaars de enige manier is om dichter bij de behoeften en ervaringen van deze groep kinderen te komen.

Van Rijn onderzocht op welke wijze ontwerpers betekenisvolle ontmoetingen kunnen hebben met kinderen met autisme en hun verzorgers. Die ontmoetingen zijn nodig om zichzelf te informeren en te inspireren in hun ontwerpproces.

Dat deed Van Rijn door studenten Industrieel Ontwerpen van de TU Delft een aantal keren te ‘confronteren’ met een groep autistische kinderen.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Staphorst roept automobilisten op om extra op schoolgaande kinderen te letten

    Vandaag om 09:20
    • Speciaal Onderwijs

    Ook leerlingen in Noord weer naar school

    Vandaag om 09:01

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht