20 augustus 2025 om 09:38
2 minuten lezen

Psychologiestudenten leren ondernemen in nieuwe workshops

Door: Nationale Onderwijsgids / Fleur Zomer

Masterstudenten Klinische Psychologie in Leiden krijgen dit studiejaar de kans om hun innovatieve ideeën verder te ontwikkelen met behulp van een speciaal ondernemerschapsprogramma. De nieuwe workshops zijn een samenwerking tussen de universiteit en PLNT, de Leidse incubator voor startups. Dit meldt de Universiteit Leiden.

Tijdens het vak Innovations in Neuropsychology bedenken studenten in kleine teams nieuwe toepassingen voor de praktijk, zoals diagnostische hulpmiddelen of behandelmethoden. De afgelopen jaren leverde dat veelbelovende concepten op, waaronder een virtual reality-variant van de prismabril voor patiënten met ruimtelijke neglect en een app die mensen met milde cognitieve stoornissen ondersteunt. Tot daadwerkelijke uitvoering kwam het echter zelden.

Drempel tussen idee en praktijk

Volgens docent Franz Wurm bleven de studentprojecten vaak steken omdat er onvoldoende kennis was over hoe je een concept omzet in een werkend product of dienst. Het wetenschappelijke fundament was sterk, maar de vertaalslag naar de praktijk ontbrak. Zowel studenten als docenten misten de expertise om de volgende stappen – zoals implementatie en ondernemerschap – te begeleiden.

Veel studenten gaven in hun evaluaties aan dat ze het jammer vonden dat hun ideeën na afloop van de cursus in de la verdwenen. Met het nieuwe programma wil de opleiding deze kloof dichten en studenten leren hoe ze hun concepten verder kunnen brengen.

Samenwerking met PLNT

Daarom is een samenwerking opgezet met ondernemerscoaches van PLNT. Zij brengen kennis in over onder meer stakeholderanalyse, pitchen en het overwinnen van praktische obstakels bij het starten van een bedrijf of initiatief. Op die manier krijgen studenten inzicht in de stappen die nodig zijn om hun theoretische ideeën daadwerkelijk te realiseren.

Volgens Wurm biedt deze uitbreiding van het curriculum studenten niet alleen een kans om hun project verder uit te werken, maar ook om ondernemerschapsvaardigheden op te doen die in uiteenlopende werkvelden van pas komen.

Hoop op echte innovaties

De bedoeling is dat studenten worden gestimuleerd om verder te kijken dan de eindbeoordeling van het vak. Het doel is niet hogere cijfers, maar de mogelijkheid dat een idee uitgroeit tot een concrete innovatie die daadwerkelijk in de praktijk gebruikt kan worden. Wurm spreekt de hoop uit dat een van de toekomstige projecten de stap zal maken van klaslokaal naar toepassing in de zorg.

Relevante artikelen

Alles van cursussen
    • Cursussen

    Wesseldijk Opleidingen: van rijschool naar opleider voor transport en logistiek

    Gisteren om 13:49
    • Cursussen

    Kinderen voor Kinderen organiseert workshops samen met De MuziekSpeelplaats

    25 september 2025 om 16:02

Aankomende evenementen

25 Sep
Conferentie ‘De wereld in de klas: werken met Talen en Wereldburgerschap’
  • Utrecht
29 Sep
Conferentie SAMEN (MBO)
  • Utrecht
29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland