15 januari 2019 om 14:17
< 1 min lezen

‘Op de schouders van reuzen’ vertaalt wetenschap naar lespraktijk

Hoe zorgt een leraar ervoor dat het werkgeheugen van leerlingen niet overbelast raakt? En hoe geeft een docent goede feedback? Deze en andere onderwijsvraagstukken worden beantwoord in Op de schouders van reuzen, een boek dat 24 wetenschappelijke kernartikelen uit de cognitieve en onderwijswetenschappen vertaalt naar de dagelijkse lespraktijk. Dit meldt Universiteit Utrecht.

Onderwijswetenschappers Luce Claessens en Steven Raaijmakers van de Universiteit Utrecht hebben met hoogleraar Paul Kirschner (Open Universiteit) Op de schouders van reuzen samengesteld. Raaijmakers: “In dit boek bespreken we welke invloed de geselecteerde artikelen hebben gehad op het onderwijs en de onderwijswetenschappen. Ook laten we zien wat leerkrachten praktisch gezien kunnen met deze artikelen.”
Dankzij financiële steun vanuit tien schoolbesturen, de Pabo Hogeschool Arnhem en Nijmegen, vakblad Didactief en de PO-Raad is het boek tot stand gekomen
 
Het eerste exemplaar van Op de schouders van reuzen is zaterdag 12 januari tijdens ResearchED Nederland 2019 uitgereikt door Kirschner. Het boek is per 12 januari gratis te downloaden voor iedere leerkracht (in opleiding), schoolbestuurder en/of ouder.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van cursussen
    • Basisonderwijs

    Basisscholen uit Dronten ontvangen nieuw lespakket over Tweede Wereldoorlog

    10 oktober 2025 om 14:16
    • Basisonderwijs

    Bonden willen meer aandacht voor het onderwijs in aanloop naar verkiezingen

    10 oktober 2025 om 13:01

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant