Normal_young-teenage-girl-taking-her-first-driving-lesson-2022-11-14-06-05-06-utc

Kandidaten voor het rijexamen staan nog altijd in de wacht bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Terwijl het CBR normaliter een wachttijd van maximaal zeven weken aanhoudt, is het momenteel uitgelopen tot enkele maanden. Om de lijst in te korten heeft het CBR vanaf gisteren besloten dat rijscholen met een hoog slagingspercentage meer examenplekken krijgen dan rijscholen met een laag slagingspercentage. Dit meldt NOS.

Tijdens de coronapandemie heeft het CBR een achterstand opgelopen van 300.000 praktijkexamens, waardoor de wachttijden steeds langer werden. Volgens een woordvoerder van het CBR hebben zij extra examinatoren aangenomen om de achterstand weg te werken, maar het is een langzaam proces.
 
Momenteel is de gemiddelde landelijke wachttijd voor het praktijkexamen nu op 11,7 weken, terwijl de Randstad zelfs een wachttijd heeft tot maximaal 18 weken. Alleen in de provincies Zeeland en Limburg ligt de wachttijd onder de norm van zeven weken.

Slagingspercentage

Sinds gisteren kunnen rijscholen met een slagingspercentage van minstens 30 procent extra examenplekken reserveren op zaterdag. Dit is de eerste keer dat dit onderscheid wordt gemaakt. "Dat heeft met de frustratie van examinatoren te maken die op een vrije dag overuren maken en vervolgens vijf mensen moeten laten zakken", legt de CBR-woordvoerder uit. "Dit doen we om onze mensen gemotiveerd te houden, maar ook om aan de branche te laten zien: het moet beter." Nu ligt het slagingspercentage net boven de 50 procent en gemiddeld moet een kandidaat 2,5 keer praktijkexamen doen voordat diegene slaagt. 

Een plek op de lijst

De woordvoerder zegt dat deze leerlingen te vroeg het examen afnemen. "Drieduizend keer per jaar moeten onze examinatoren het examen afbreken omdat de kandidaat er nog totaal niet klaar voor is en een gevaar op de weg is. Dat is veel te veel. Hoe meer mensen de eerste keer slagen, hoe minder herexamens en dus hoe sneller het CBR de achterstanden inloopt."
 
Door de langere wachttijden moeten rijinstructeurs al vroeg inschatten wanneer een leerling het praktijkexamen kan afnemen. Volgens rijinstructeur Boudewijn Pijnappel is dit tegenwoordig noodzakelijk. "Het gros van de examenplekken komt over vier, soms zelfs vijf maanden vrij. Maar als je op tijd inschat hoeveel lessen iemand nodig heeft, kom je wel uit. Maar de plekken zijn schaars. Als je maar vaak genoeg op de site van het CBR kijkt lukt het wel, maar daar heb je niet altijd tijd voor als je de hele dag in de auto zit."
 
Volgens het CBR zijn er al ruim honderd nieuwe examinatoren heeft aangenomen en opgeleid. "Een examinator kan zo'n 1500 examens per jaar afnemen, dus we werken hard om onze examen capaciteit verder te verhogen en daarmee de wachttijden zo spoedig mogelijk weer binnen de norm te krijgen."
 
Door: Nationale Onderwijsgids / Marian van Reesch