Mascha Enthoven geeft lectorale rede over betrokken handelen van de leraar
Op donderdag 30 januari formuleert Mascha Enthoven, lector De Pedagogische Opdracht van Hogeschool Inholland, in haar lectorale rede de (pedagogische) opdracht van het onderwijs binnen de invloed van het betrokken handelen van de leraar. Dit doet zij binnen dat wat de professionaliteit van de leraar kenmerkt: het continu - op basis van je ervaringen, kennis en intuïtie - inschatten wat het juiste is om te doen. Zij pleit daarom voor vertrouwen en ruimte voor leraren en schoolteams: vertrouwen en ruimte om gezamenlijk het individuele handelen van de leraar te ondersteunen, te verantwoorden en te ontwikkelen. Dit meldt Hogeschool Inholland.
Vragen die tijdens de rede behandeld zullen worden, zijn: lukt het om de schoonheid van het beroep van leraar weer zichtbaar te maken? Lukt het om vanuit het beroep een professioneel tegenwicht te bieden aan de eisen die de maatschappij stelt? En lukt het om leraren meer mogelijkheden te bieden om professioneel te groeien en hun rol te ontwikkelen?