11 april 2019 om 13:41
< 1 min lezen

Nationale Museumweek: Millennials erkennen belang van musea

Jongeren zien in grote mate (80 procent) het belang van Nederlandse musea, stelt de Nationale Museumweek op basis van onderzoek onder zogenoemde millennials.

De jongeren in deze leeftijdsgroep (geboren tussen 1980 en 2000) bezoeken vaker dan het landelijk gemiddelde een museum. Volgens onderzoeksbureau Motivaction geeft een derde van de ondervraagde jongeren aan minstens een keer per jaar een museum te bezoeken. De gemiddelde Nederlander doet dat slechts een keer in de twee jaar.

De millennials noemen ontspanning en vermaak als voornaamste drijfveren voor museumbezoek. Tentoonstellingen over geschiedenis genieten hun voorkeur, gevolgd door wetenschap en techniek of door kunst.

Initiatiefnemer Mirjam Moll van de Nationale Museumweek noemt het ‘echt hoopvol dat deze opkomende generatie het heel belangrijk vindt dat er musea zijn in Nederland”. Dat zij massaal kiezen voor geschiedenis als belangrijkste thema, zegt volgens haar iets ,,over de hernieuwde hang naar zingeving”.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van cursussen
    • Cursussen

    Rijbewijs 2026: kosten, keuringen en nieuwe regels

    24 december 2025 om 12:16
    • Cursussen

    Adriaan van Dis spreekt eerste Loe de Jong-lezing uit tijdens Werkconferentie Holocausteducatie

    23 december 2025 om 10:34

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant