Normal_school_les_klas_boeken

Op 8 en 9 november 2018 organiseert het kenniscentrum Gedrag van Fontys Hogescholen en het Expertisecentrum PBS Windesheim voor de 10e keer de School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) Masterclass en Conferentie. Dit meldt Fontys Hogescholen.

Positive Behavior Support (SWPBS) is een schoolbrede aanpak gericht op het creëren van een positief schoolklimaat, zodat het leren wordt bevorderd en gedragsproblemen worden voorkomen. SWPBS is een raamwerk om goede schoolresultaten te bereiken. De SWPBS aanpak zorgt ervoor dat alle leerlingen de meest effectieve interventies in de klas aangeboden krijgen, waardoor ze zich optimaal kunnen ontwikkelen. SWPBS is geen curriculum en geen methodiek, maar SWPBS biedt een operationeel model dat scholen direct ondersteunt bij effectief onderwijs. SWPBS kan beschouwd worden als een aanpak die antwoord geeft op moeilijke onderwijssituaties.
 
Op donderdag 8 november vindt een overdag een pre-conferentie plaats over good practices, onderzoeksinspanningen en invoering in andere Europese landen. De pre-conferentie is interessant voor iedereen die meer wil weten over PBS onderzoek in Europa. ’s Avonds is er een masterclass met als thema Effective Alignment. Deze is bedoeld voor management en ondersteuners zoals PBS-coaches, PBS-medewerkers en PBS-specialisten en leden van Zorgondersteuningsteams/ZAT’s die in hun praktijk bezig zijn met SWPBS in de scholen.
 
Op vrijdag 9 november wordt er een conferentie georganiseerd met als thema Tien jaar SWPBS in Nederland. over PBS in de klas. De conferentie is interessant voor iedereen die in of met scholen werkt aan een positief leef- en werkklimaat in de school, dat ten goede komt aan gedrag en leerprestaties van alle leerlingen en aan het werkklimaat voor het personeel. De keynote wordt dit jaar verzorgd door Don Kincaid. Hij is professor aan de afdeling Kind&Familie van de universiteit van Zuid-Florida en is onderzoeker van een aantal projecten ter ondersteuning van Positive Behavior Support. Deze projecten integreren op school gebaseerde positieve gedragsinterventies en ondersteuning binnen een meerlagig ondersteuningssysteem.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids