20 november 2019 om 15:06
< 1 min lezen

Kindertelefoon wordt het meest gebruikt voor mentale problemen

Kinderen maken het meest gebruik van de Kindertelefoon om te praten over hun mentale problemen. Dat blijkt uit analyse van Child Helpline International, die vanuit het hoofdkantoor in Amsterdam wereldwijd 175 kindertelefoons beheert. De Kindertelefoon wordt weinig gebruikt om melding te maken van huiselijk geweld of seksueel misbruik. Dit meldt Metro Nieuws.

Wereldwijd maken de meeste kinderen contact om mentale problemen te bespreken. Het gaat daarbij onder andere om onzekerheden over het uiterlijk. Dit probleem wordt steeds groter door de aanwezigheid van social media, waarbij het vergelijken van het eigen lichaam met dat van een ander veel plaatsvindt. Ook wordt er gebeld over heftige emoties.

 

TOEGANG TOT KINDERTELEFOON

Het gebruik over de Kindertelefoon komt naar buiten op de dag dat het VN-verdrag over kinderrechten 30 jaar geleden is aangenomen. In veel landen worden regeringen en de ICT-sector opgeroepen om een Kindertelefoon op te zetten. Via deze hulplijn kunnen kinderen in direct contact staan met een hulplijn om daar hun zorgen te uiten of voor een luisterend oor.
 
Door: Nationale Onderwijsgids
 

Relevante artikelen

Alles van cursussen
    • Basisonderwijs

    Zwolle investeert in toekomstbestendige schoolgebouwen

    14 november 2025 om 16:11
    • Basisonderwijs

    Basisschool in Gemert tijdelijk ontruimd na melding gaslucht

    14 november 2025 om 14:55

Aankomende evenementen

20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht