1 oktober 2021 om 18:11
2 minuten lezen

Cultureel kapitaal

Door: Gerlien van Dalen

Te veel jongeren haken af als het om lezen gaat. Dat is inmiddels alom bekend en reden voor de politiek om - op advies van de Raad voor Cultuur en de Onderwijsraad - een Leesoffensief te starten om leesbevordering en leesstimulering bij jongeren te versterken, zowel binnen als buiten het schoolvak Nederlands. 

Het Leesoffensief is nog in wording, wel zijn er in het land al diverse initiatieven gestart; bibliotheken nemen daarin vaak een leidende rol.
 
In afwachting van verdere concretisering van het Leesoffensief vanuit de overheid staan we niet stil. Er bestaan immers al veel inspirerende, goede en effectieve initiatieven. In Lezen nr. 3 (2021) vind je bijvoorbeeld veel informatie over de Kinderboekenweek, De Boekenweek van Jongeren, het Beste Boek voor Jongeren, en de Prijs van de Jonge Jury, waarover winnares Margje Woodrow zich uitspreekt. Ook geven we veel, heel veel boekentips en verwijzingen naar websites die je informeren over geschikte – toegankelijke en moeilijkere – enthousiasmerende boeken voor kinderen en jongeren. Waarbij niet alleen over nieuwe literatuur bericht wordt, maar er ook aandacht is voor klassiekers en de wens alle kinderen en jongeren al op jonge leeftijd te laten kennismaken met deze boeken die in onze cultuur een centrale rol spelen. Daarnaast is er aandacht voor spoken word, graphic novels, fictie op de huid van de tijd en het vinden van boeken als ‘papieren soulmate’. 
 
Nuttig voor je werk, maar misschien net zo leuk om over te vertellen wanneer je (eindelijk) weer mensen ontmoet op een feestje. Hoe dan ook: als we samen meer kinderen en jongeren op uiteenlopende manieren kunnen verleiden tot lezen, ze laten opgaan in verhalen en de rijkdom van literatuur kunnen laten ervaren, zullen ze beter voorbereid zijn op de toekomst. Een toekomst waarin taal en lezen onverminderd van belang zullen zijn om ons culturele kapitaal te versterken en de maatschappelijke dialoog te kunnen blijven aangaan. Maar vergeet vooral niet dat kinderen en jongeren aan het lezen brengen, vooral ontzettend leuk (werk) is! 
 
Deze column is eerder verschenen in Lezen #3 (2021). Lezen is het tijdschrift over leesbevordering en literatuureducatie voor professionals die het leesbevorderingswerk dagelijks in de praktijk vormgeven, in de kinderopvang, op school, in de boekhandel en Bibliotheek. Meld u nu aan voor een gratis abonnement op Lezen via lezen.nl.
 
Op de hoogte blijven van de laatste onderzoeken en publicaties van Stichting Lezen? Meld u zich dan hier aan voor de nieuwsbrief van Stichting Lezen.

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Basisonderwijs

    Kerstvakantie van start! Scholen in heel Nederland twee weken dicht 

    Gisteren om 15:15
    • Basisonderwijs

    Staatssecretaris Becking wil sneller een besluit nemen voor ouders met richtingsbezwaren

    Gisteren om 13:12

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant