4 september 2012 om 09:43
< 1 min lezen

CGB stelt dyslectische leerling in het gelijk

De dyslectische havoleerlinge had in mei 2011 haar school verzocht om een individueel PTA Engels, omdat die school bij het vak Engels zo’n veertienhonderd woordjes zelfstandig toetst. Scholen in de onmiddellijke omgeving bleken géén opzichzelfstaande toetsen met vocabulaire in het schoolexamen te hebben opgenomen. De school heeft dit verzoek afgewezen.

De leerlinge heeft dat vervolgens aangekaart bij respectievelijk de Inspectie van het Onderwijs en de CGB. De CGB heeft geoordeeld dat de school jegens de dyslectische leerling verboden onderscheid heeft gemaakt op grond van handicap of chronische ziekte bij het afnemen van opzichzelfstaande toetsen van vocabulaire en vocabulaire plus grammatica.

Via persbericht Ellen Vos-Wisse (moeder van de betrokken leerling)

 

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Voortgezet Onderwijs

    Schoolspullen amper in winkels te vinden, want een agenda is eigenlijk niet meer nodig

    Vandaag om 11:32
    • Voortgezet Onderwijs

    Minder vacatures voor docenten, maar het lerarentekort is nog niet opgelost

    Vandaag om 11:08

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht