9 juli 2015 om 09:18
< 1 min lezen

CDA twijfelt of meer docenten ook meer kwaliteit betekent

Het CDA heeft zo zijn twijfels bij de gepubliceerde strategische agenda voor het hoger onderwijs. Minister Bussemaker van Onderwijs kondigde hierin 4000 extra banen aan voor het hoger onderwijs, wat gefinancierd wordt met het geld dat vrijkomt door de invoering van het leenstelsel. Door meer docenten zou de kwaliteit van het hoger onderwijs omhoog gaan. Maar het CDA heeft hier twijfels over. Dat meldt BNR.

CDA-Kamerlid, Michel Rog, die tegen de afschaffing van de basisbeurs was, heeft twijfels bij de strategische agenda. “Ik ben bang dat de minister zich nu blind staart op een getal van 4000 extra leraren. Het is maar zeer de vraag of dat de beste manier is om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren.” In het hoger onderwijs moet volgens de Onderwijsminister meer ruimte komen voor onderwijscarrières en talentprogramma’s voor studenten. Voor excellente docenten en onderwijsleiders komen er ook Comenius-beurzen om hun eigen onderwijs te innoveren.

Bussemaker zal 60 procent van het geld dat vrijkomt door invoering van het leenstelsel gebruiken voor extra banen in het hoger onderwijs. Hierdoor moet er meer individuele begeleiding komen, wat goed zal zijn voor de studenten. Ook de klassen kunnen daardoor kleiner worden. “We willen studenten meer uitdagen en motiveren, en meer doen aan samenwerking en persoonsvorming. Dit zijn de leiders en waardedragers van de toekomst”, zegt Bussemaker.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Leesbevorderingsaanpak werkt, kinderen massaal lid van de bibliotheek

    12 september 2025 om 10:57
    • Docenten

    Kwart van de jongeren één keer per maand online buitengesloten

    12 september 2025 om 09:35

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht