5 augustus 2025 om 07:24
2 minuten lezen

Bescherm ons tegen de schermen & kijk weer omhoog

Door: {"external_id":"18-23","name":"Pascal Cuijpers","website":"http:\/\/www.pascalcuijpers.nl","birth_date":null,"columns_about":"Eigen ervaringen, trends, actualiteiten en maatschappelijke vraagstukken met betrekking tot het onderwijs. Geregeld serieus en 'to the point', soms met een knipoog.\r\n\r\n","example_column":"","email":"pascal@nationaleonderwijsgids.nl","experience":"","motivation":"","passions":"Doceren, schrijven, beeldende kunst, (nieuwe) media, muziek, sport, denken, doen.\r\n\r\n","place":"","image_caption":"","show_profile":true,"story":"Pascal Cuijpers is leraar beeldende vorming en faalangstreductietrainer op een middelbare school. Tevens schrijft hij columns en opiniestukken over het onderwijs en de maatschappij, die regelmatig in diverse landelijke dagbladen, (onderwijs)magazines en op websites worden gepubliceerd. Daarnaast verschenen eerder zijn educatieve scheurbundel 200 Dagen School & Scheuren! (2015) en de onderwijsbundels Leraren hebben meer vakantie dan mensen die werken (2016), Leraren zijn net echte mensen (2017) en Heeft u hier een cursus voor moeten volgen? (2021). In 2020 verscheen het boek Woordenwisseling, waarin hij correspondeert en in gesprek gaat met 24 BN'ers over hun onderwijservaringen, dromen en carri\u00e8res. En in 2024 volgde zijn meest recente boek Alles van waarde is weergaloos! Kijk voor meer info omtrent zijn werkzaamheden op www.pcuijpers.nl."}

Jongepier geeft hierbij als tip om bijvoorbeeld meer ontmoetingsprojecten te realiseren tussen scholen met diverse populaties. Een goed plan, zeker met het oog op de huidige segregatie op scholen in ons land, waarbij kinderen van verschillende soorten afkomst elkaar steeds minder ontmoeten en in een bepaalde sociaal-veilige bubbel leren en leven. Dit staat haaks op het nastreven van deugdelijk burgerschapsonderwijs, waar juist ingespeeld zou moeten worden op de verschillen in cultuur en afkomst. Om van elkaar te leren en meer begrip te krijgen voor elkaar, in een samenleving die bol staat van de verschillen.

Maar dat is niet het enige. Ook het blijven clusteren van leerlingen met een bepaald onderwijsniveau draagt niet bij aan het creëren van een brede oriëntatie op het wereldbeeld van jongeren. Denk hierbij aan het (te) vroeg selecteren op niveau, aan de hand van de steeds meer bekritiseerde doorstroomtoets en de homogene brugklassen, waardoor leerlingen minder doorstroomkansen ervaren. Of het handhaven van categorale scholen, waar slechts op één enkel niveau onderwijs wordt verzorgd (bijvoorbeeld de gymnasia). Niet bevorderlijk om daarna de werkelijke wereld tegemoet te treden en onderdeel te worden van een maatschappij die juist steeds meer inzet op inclusie, samenwerking en diversiteit.

Het mag duidelijk zijn: het kunnen en willen ontmoeten van de ander is door bovenstaande factoren minder toegankelijk geworden. Toch zijn het niet de grootste sociale gamechangers. Dat zijn namelijk al geruime tijd de diverse soorten schermen die ons leven zijn gaan beheersen. Er is geen ontkomen meer aan en eerlijk is eerlijk: communiceren en ontmoeten is zoveel makkelijker geworden door de letterlijke tussenkomst van een veilig gewaande, digitale barrière in de vorm van een bepaald soort scherm. Losstaand van een aantal onmisbare voordelen heeft de luxe en het gemak van met name de smartphone echter plaatsgemaakt voor een kwalijke communicatiekentering, die zichtbaar is in vrijwel alle delen van de wereldbevolking. Niet geheel zonder gevolgen.

Zo maken kersverse ouders bijvoorbeeld minder oogcontact met hun jonge kind door de veelvuldige tussenkomst van een schermpje, juist in een periode waarbij verbaal en non-verbaal contact fundamenteel is voor de ontwikkeling en het opbouwen van een goede ouder-kind relatie. Overmatig schermgebruik kan bij kinderen tevens leiden tot oog- en nekklachten, concentratiegebrek en het ontwikkelen van angsten en depressies door het vele gebruik van de diverse soorten sociale media. Influencers werken daarnaast kopieergedrag in de hand en leggen vaak verwrongen denkbeelden op aan de menigte, veelal jonge en kwetsbare, volgers. Soms ronduit a-sociale (bijvoorbeeld de recente Chicken Jockey-hype), of gevaarlijke challenges (choke challenge, ice bucket challenge, etc.) die men ziet in filmpjes worden massaal nagedaan en het spelen van online games kan aanzetten tot identificeergedrag en verslaving.

Onlangs las ik over een nieuw boek van historicus Christine Rosen (The Extinction of Experience), waarin zij ervoor waarschuwt dat de authentieke beleving dreigt te verdwijnen. Tevens beschrijft ze een onderzoek waaruit blijkt dat we ons steeds minder omringen door échte mensen en vooral nog communiceren via schermen, ‘in een wereld waarin mensen vooral nog omlaag kijken en nog maar weinig omhoog’. Het is dan ook de hoogste tijd dat we onszelf en onze kinderen gaan beschermen tegen deze overdaad aan schermen, weer omhoog gaan kijken en ervaren wat we al die tijd in meer of mindere mate hebben gemist: een ontmoeting met die ander.

Pascal Cuijpers

(Docent VO, publicist en auteur van o.a. ‘Alles van waarde is weergaloos!’)

Relevante artikelen

Alles van blog
    • Basisonderwijs

    Toename van het aantal pabo-studenten in Zeeland biedt opluchting

    Vandaag om 09:43
    • Basisonderwijs

    Leegstaande basisschool in Hengstdijk zoekt nieuwe bestemming

    Vandaag om 09:41

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht