5 maart 2013 om 11:06
< 1 min lezen

‘Berekeningen CPB kosten onderwijs en onderzoek geld’

AMSTERDAM - Voorzitter van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) Hans Clevers stelt in een interview met BNR Nieuwsradio dat de berekeningen van het Centraal Planbureau (CPB) schadelijk zijn voor het wetenschappelijk onderzoek en het onderwijs in zijn geheel.

De berekeningen gelden namelijk slechts voor vier jaar en juist in het onderwijs is deze periode te kort om een realistisch beeld te scheppen van de rendementen die door een bepaalde maatregel kunnen worden behaald. “Een kind van acht heeft na vier jaar onderwijs als twaalfjarige nog geen economische waarde”, aldus Clevers.

De bezuinigingen op onderwijs en onderzoek zijn volgens hem dan ook niet gebaseerd op politieke onwil. De meeste partijen zien deze onderwerpen namelijk als zeer belangrijk en willen er graag in investeren. Als zij plannen echter na laten rekenen door het CPB, lijken deze vaak weggegooid geld te zijn. Het niet laten doorrekenen van de gevolgen wordt door andere partijen juist ontmoedigd en geeft het plan een beeld van geldverslinding.

Clevers heeft daarom een ‘commissie van wijzen’ aangesteld, waarin verschillende eminente economen zijn vertegenwoordigd. Deze commissie zal de waarde van onderwijs en onderzoek op een meer realistische manier berekenen. Daarnaast heeft Clevers het CPB voorgesteld om de waarde van onderwijs over een langere periode te bekijken, bijvoorbeeld 20 jaar. Op die manier moet de waarde van de eerste vier jaar van onderwijs beter weergegeven kunnen worden.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Voortgezet Onderwijs

    Vrijeschool Parkstad gestart als eerste middelbare school met pilot ‘ergotherapeut in de klas’ 

    Gisteren om 15:01
    • Voortgezet Onderwijs

    Update rechtszaak overleden jongen (16) na vuurwapengebeurtenis op Hofstad Lyceum

    9 september 2025 om 10:13

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht