4 september 2012 om 06:20
< 1 min lezen

Belgisch onderzoek naar leerstoornissen in het basisonderwijs

Het onderzoek van wetenschappers van de faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen van de VUB spitste zich toe op 11.700 Nederlandstalige scholieren in Vlaanderen en Brussel. Zij bekeken bij die kinderen het aantal gestelde diagnoses van stoornissen als autisme, ADHD, dyslexie en dyscalculie. Uit de onderzoekscijfers wordt duidelijk dat gemiddeld 7,5 procent van alle kinderen in het basisonderwijs minstens één leerstoornis heeft. Bij 17 procent van de onderzochte kinderen is sprake van een meervoudige leerstoornis. Dyslexie is de meest gediagnosticeerde stoornis.

 

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Leerlingenvervoerder regio Utrecht zet touringcars in, tot grote onvrede van ouders

    Vandaag om 08:21
    • Speciaal Onderwijs

    Rijdende School al 70 jaar onderwijsvoorziening voor kermiskinderen

    Gisteren om 08:57

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht