3 december 2012 om 09:33
< 1 min lezen

‘Bedrijven negeren kinderreclameregels online’

in 2010 hebben voedingsmiddelenbedrijven en de overheid kinderreclameregels om obesitas onder kinderen tegen te gaan aangescherpt. Daarbij is afgesproken geen reclame te richten op kinderen onder de 7 jaar en terughoudend te zijn met reclame gericht op kinderen tussen de 7 en 13 jaar.

Van de 85 websites die werden onderzocht, bleken tien zich op ‘het grensvlak’ te bevinden wat betreft reclame gericht op de 0- tot 7-jarigen. Het gaat bijvoorbeeld om kleurplaten die weliswaar door ouders worden gedownload, maar die uiteindelijk wel bij kinderen terechtkomen, stelt de FNLI.

Daarnaast bevatten 33 sites reclame gericht op kinderen tussen de 7 en 13 jaar. Tien daarvan bevonden zich volgends de FNLI op het grensvlak van wat is afgesproken.

Volgens de levensmiddelenfederatie zijn bedrijven zich vaak niet bewust van de kinderreclame op hun sites, meldt een woordvoerder. De FNLI gaat de komende tijd meer aandacht besteden aan de bewustwording van de bedrijven in de voedingsindustrie.

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Schoolkampen in de bossen van Austerlitz moeten improviseren vanwege probleemwolf Bram

    Vandaag om 11:51
    • Basisonderwijs

    Nieuwe basisscholen voor Driebergen, want oude gebouwen zijn niet meer geschikt voor onderwijs

    Vandaag om 11:29

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht