24 juli 2014 om 12:10
< 1 min lezen

Zwakke lezers en de Bibliotheek op school

Aan het eind van de basisschool zijn lang niet alle kinderen leesvaardig. Soms is dat te wijten aan taalachterstanden die te maken hebben met algemene leer- of gedragsproblemen. Met goed onderwijs kunnen de meeste kinderen echter een basisniveau van geletterdheid bereiken. Toch slaagt het onderwijs er niet altijd in om zwakke lezers hun achterstand te laten inlopen. Kan een interventie als de Bibliotheek op school zwakke lezers helpen? Adviseur onderzoek Marianne Hermans zette bevindingen uit taalonderzoek en nuttige leesfeiten op een rijtje. 

Dit resulteerde in een artikel dat verscheen bij Cubiss. Hierin wordt stilgestaan bij algemene oorzaken van leesachterstanden zoals dyslexie, maar ook bij zaken als problemen met technisch lezen, moeite met begrijpend lezen en dalende leesmotivatie. Ook worden een aantal onderzoeken genoemd die zich specifiek richten op de mate waarin een interventie als de Bibliotheek op school bijdraagt aan de leesvaardigheid en de leesattitude.

De bijlage van het artikel bevat een aantal feiten over lezen in het basisonderwijs en geeft praktische tips per groep over wat bibliotheken en scholen samen kunnen doen om de leesvaardigheid – juist bij de zwakke lezers – een impuls te geven.

Klik hier voor het volledige artikel.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Leerlingen hijsen zelfgemaakte Vlag voor een Schone Wereld tijdens de Klimaatweek

    Vandaag om 11:09
    • Basisonderwijs

    Sinterklaasjournaal van start met oude bekende: Pietje Paniek is terug

    Vandaag om 08:37

Aankomende evenementen

10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht