15 december 2016 om 12:59
< 1 min lezen

Wetsvoorstel: levensbeschouwelijke vorming structureel financieren

Moet levensbeschouwelijke vorming op openbare scholen structureel gefinancierd worden? PvdA, CDA, ChristenUnie en SGP zijn voor. VVD en PVV keren zich ertegen. Met levensbeschouwelijk onderwijs ontwikkel je een levenskompas of, zoals een leerling het omschreef, maak je selfies van je binnenkant. Zo beschrijft initiatiefneemster Ypma (PvdA) het belang van lessen in humanistisch en godsdienstig vormingsonderwijs (hvo en gvo) op openbare basisscholen. Dat meldt de Tweede Kamer.

Ypma, Voordewind (ChristenUnie) en Rog (CDA) willen deze levensbeschouwelijke vorming structureel financieren. Door de jaarlijkse subsidie te vervangen door structureel geld op de begroting benadrukken ze het belang van dit onderwijs en bieden ze meer zekerheid aan docenten. Waarom is structurele financiering van hvo en gvo wenselijk? Amhaouch (CDA) vindt het een uiting van waardering voor het belangrijke werk van de docenten. Bovendien wordt zo de kwaliteit van de docenten geborgd, voegt PvdA- woordvoerder Vermue toe.

Maar Straus (VVD) vindt structurele financiering van hvo en gvo onwenselijk. Als er meer ouders gaan vragen om levensbeschouwelijk onderwijs voor hun kinderen, kost dat meer geld. En dat gaat dan weer ten koste van het totale bedrag dat voor scholen beschikbaar is. Om die reden is ook staatssecretaris Dekker (Onderwijs) niet blij met het initiatiefvoorstel.

Levensbeschouwelijk onderwijs op openbare scholen vertroebelt de neutraliteit van het openbaar onderwijs, zegt Straus. Ook Beertema (PVV) noemt hvo en gvo onwenselijk. Hij vindt het neutrale vak levensbeschouwing op openbare scholen voldoende. Daarbij krijgen alle kinderen van de eigen docent les over de verschillende stromingen. Een ander geluid komt van Bruins (ChristenUnie). Juist het feit dat een school verschillende soorten hvo en gvo aanbiedt, maakt die school openbaar. Ook Bisschop (SGP) is positief: leerlingen kunnen door deze vorming goed toegerust de samenleving in.

Een fundamentele discussie over openbaar onderwijs moet op een ander moment gevoerd worden, zegt Ypma, want het initiatiefvoorstel gaat alleen over de financiering. Het gaat erom dat “docenten netjes betaald worden” en dat kinderen niet om financiële redenen geen levensbeschouwelijke vorming krijgen. De Kamer sprak eerder op 9 november en 8 december over het initiatiefwetsvoorstel. Zij stemt op 20 december over het initiatiefwetsvoorstel en de ingediende motie.

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Leerlingen stellen tijdens jaarlijks Kindervragenuur in de Tweede Kamer vragen over AI

    Vandaag om 09:25
    • Basisonderwijs

    Nieuwe kerndoelen zetten punt achter twintig jaar oude richtlijnen – dit moet je weten

    Gisteren om 14:36

Aankomende evenementen

25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht
25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht