3 juli 2012 om 09:27
< 1 min lezen

Vrij spelen goed voor psychosociale ontwikkeling jonge kinderen

 

GRONINGEN - De psychosociale ontwikkeling van kinderen in groep 1 en 2 van de basisschool is gebaat bij meer ruimte voor vrij spel. Dat concludeert Louise Berkhout in haar dissertatie, waarop ze woensdag 4 juli 2012 promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Daarover bericht de website van de RUG.

 

Orthopedagoge Berkhout onderzocht het verband tussen spel en de psychosociale belasting bij kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 6 jaar. Zij adviseert om kinderen minimaal enkele uren per dag vrij te laten spelen. Berkhout constateert dat de kennis over het belang van spelen afneemt.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    GGD’en Zuid-Nederland en DierenDiploma werken samen aan nieuwe les over zoönose & hygiëne

    Gisteren om 14:15
    • Basisonderwijs

    Basisscholen en kinderopvang Groningen waarschuwen ouders voor potloodventer

    Gisteren om 11:47

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant