3 juli 2012 om 09:27
< 1 min lezen

Vrij spelen goed voor psychosociale ontwikkeling jonge kinderen

 

GRONINGEN - De psychosociale ontwikkeling van kinderen in groep 1 en 2 van de basisschool is gebaat bij meer ruimte voor vrij spel. Dat concludeert Louise Berkhout in haar dissertatie, waarop ze woensdag 4 juli 2012 promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen (RUG). Daarover bericht de website van de RUG.

 

Orthopedagoge Berkhout onderzocht het verband tussen spel en de psychosociale belasting bij kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 6 jaar. Zij adviseert om kinderen minimaal enkele uren per dag vrij te laten spelen. Berkhout constateert dat de kennis over het belang van spelen afneemt.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Tussentijdse evaluatie Masterplan Basisvaardigheden toont geen effect op leerprestaties

    5 december 2025 om 14:20
    • Basisonderwijs

    Bouw nieuw Integraal Kindcentrum De Keyser officieel van start gegaan

    5 december 2025 om 12:56

Aankomende evenementen

09 Dec
Open dagen
  • Zuid-Holland
09 Dec
Informatieavond, open huis en open lesmiddagen bij Gerrit Rietveld College
  • Utrecht
10 Dec
Proefstuderen faculteit Managementwetenschappen
  • Landelijk