Tussentijdse evaluatie Masterplan Basisvaardigheden toont geen effect op leerprestaties
De voortgangsbrief aan de Tweede Kamer meldt dat scholen gericht werken aan het versterken van basisvaardigheden. Een tussentijdse evaluatie van het Centraal Planbureau (CPB) laat echter geen aantoonbaar effect zien van het Masterplan op leerprestaties: scholen met of zonder subsidie presteren vergelijkbaar. Dit meldt de PO-Raad.
De evaluatie richt zich op de subsidieregeling verbetering basisvaardigheden (tranche 1 en 2), gemeten in respectievelijk het eerste en tweede jaar na toekenning. Er zijn geen effecten gevonden op doorstroomtoetsresultaten, toetsscores uit het leerlingvolgsysteem en de kans op zittenblijven.
Duurzame aanpak en bekostiging
Scholen geven aan dat tijdelijke financiering verbetering belemmert. Twee derde van po- en vo-scholen noemt financiële onzekerheid door de tijdelijkheid van subsidies als grootste obstakel. De PO-Raad pleit daarom voor structurele bekostiging en een lange-termijn aanpak in plaats van losse impulsen.
Bekostiging richting 2027 en daarna
In 2027 komt aanvullende bekostiging beschikbaar. Een eerder voorstel voor gerichte bekostiging kreeg stevige kritiek en een negatief advies van de Raad van State. De PO-Raad bepleit voortzetting van aanvullende bekostiging na 2027 om nieuwe administratieve lasten voor scholen en overheid te voorkomen.
Meting van effecten en gelijke inzet
Het CPB benadrukt dat zichtbare effecten jaren kunnen vergen. Tegelijkertijd is het meten complex wanneer slechts een deel van de scholen tijdelijk subsidie ontvangt terwijl alle scholen continu werken aan basisvaardigheden. Dit roept vragen op over de interpretatie van uitkomsten en de toerekening van effecten.
Verbetering van ondersteuning
Onderzoek van OCW wijst op verbeterpotentieel in externe ondersteuning. De PO-Raad pleit voor een integraal aanbod voor schoolontwikkeling, professionalisering en kennisdeling, met per thema één loket voor kennis en advies om versnippering te voorkomen en de verbinding tussen onderwijs en onderzoek te versterken.
Brede onderwijskwaliteit en kerndoelen
Onderwijskwaliteit omvat meer dan basisvaardigheden alleen: het gaat om brede ontwikkeling van leerlingen en samenhang in het curriculum. De geactualiseerde kerndoelen vormen hierbij een fundament. De PO-Raad ziet liever een duurzaam ondersteuningsplan voor curriculumimplementatie dan een smal masterplan dat primair op basisvaardigheden focust.