26 maart 2013 om 15:03
< 1 min lezen

Taal- en rekenachterstand gaan vaak samen

NIJMEGEN - Uit onderzoek van orthopedagoog Tijs Kleemans van de Radboud Universiteit Nijmegen onder kinderen uit groep 1 tot en met groep 4 in het basisonderwijs, blijkt dat wanneer deze kinderen een taalachterstand hebben, dit veelal gepaard gaat met een rekenachterstand.

Kleemans, die op 3 april op het onderzoek promoveert, vergeleek kinderen met een normale taalontwikkeling met kinderen die Nederlands als tweede taal hebben en kinderen met ernstige spraak- en/of taalmoeilijkheden (ESM) uit het speciaal onderwijs. Deze twee groepen bleken beiden ook op het gebied van getalbegrip en rekenvaardigheden achter te lopen.

Het onderzoek volgt op eerdere bevindingen uit neurologisch onderzoek onder volwassenen, waarbij werd gekeken naar de samenhang tussen taal- en rekenvaardigheid in de hersenen. Hier kwam al uit naar voren dat deze twee vaardigheden behoorlijk met elkaar zijn verweven. Kleemans onderzocht of dit ook opging voor jonge kinderen. “Want kennis over welke taalvaardigheden het rekenen beinvloeden, kan misschien helpen bij de aanpak van taal- en rekenachterstanden.”

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Artiesten roepen basisschooldirecteuren op om meer tijd te maken voor creativiteit

    Vandaag om 14:15
    • Basisonderwijs

    Scholen klaar met druk van mega uitgevers schoolboeken en nemen heft in eigen handen

    Vandaag om 09:46

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant