12 mei 2016 om 15:22
< 1 min lezen

Schoolgebouwen onderzocht op leeromgeving leerlingen met beperking

De beperkingen van schoolgebouwen worden onderzocht bij het beiden van een optimale leeromgeving voor leerlingen met een zorgvraag of beperking. Tijdens het onderzoek wordt aandacht besteed aan de invloed van de ruimtelijke omgeving op het onderwijs, op het welbevinden en functioneren van de leerlingen. Dat meldt de VO-raad.

Nadat de gebouwen onderzocht zijn, gaan architectuurstudenten in het najaar van 2016 aan de slag met de onderzoeksresultaten en -adviezen. De studenten gaan op basis daarvan een ontwerpopdracht uitvoeren. De scholen kunnen vervolgens de ontwerpen van de studenten gebruiken om na te gaan in hoeverre hun onderwijsvisie zich laat vertalen naar een specifiek huisvestingsconcept.

Tien scholen kunnen zich aanmelden voor het onderzoek waarbij het schoolgebouw wordt bezocht. Het onderzoek wordt uitgevoerd door FM-architecten met de architectuuropleidingen ArtEZ, Hogeschool Arnhem en HS OWL in Detmold (Duitsland). De onderzoekers zoeken naast de tien scholen ook vier scholen met verbouw- of nieuwbouwplannen. Het onderzoek wordt begeleid door de VO-raad, MBO Raad, stichting Balans, Ieder(in) en Kenniscentrum Ruimte OK. 

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Belangrijke mijlpaal in herziening curriculum met laatste kerndoelen

    Gisteren om 16:20
    • Basisonderwijs

    Winnaars Gouden Steunpilaar voor onderwijs ondersteunend personeel bekendgemaakt

    Gisteren om 08:51

Aankomende evenementen

21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht
23 Nov
Voorlichtingsavond ouderen Berechja College
  • Flevoland
25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht